Pacte per a la Infància


79 APUNTS

  • 07:52
  • 0

L’estiu, la infància i el món del lleure

Article enviat al Bloc del Pacte per la Direcció General de Joventut .

·
Collage «Estiu» amb fotos de FreeDigitalPhotos.net

L’estiu s’apropa i petits i grans ja fa temps que anem pensant en les vacances. Però l’aturada escolar no implica –o no hauria d’implicar– que els nostres infants i joves deixin d’instruir-se i de formar-se. Ben al contrari: les vacances d’estiu representen una oportunitat perquè continuïn aprenent i creixent com a persones. Això sí: d’una manera diferent. Més vivencial, més activa, més relaxada… I lluny de les inèrcies i rutines del dia a dia del curs escolar. Així, a casa nostra, cada estiu, administracions públiques, empreses de serveis educatius, associacions juvenils (i altres entitats del Tercer Sector) organitzem milers d’activitats de lleure educatiu que donen continuïtat a la tasca educativa de l’escola i de la família; però que, alhora, són una font de noves experiències i de noves coneixences per a infants i adolescents.

Es tracta d’activitats de tota mena (casals d’estiu, colònies, campaments, rutes, etc.), que combinen l’oci amb l’aprenentatge, la descoberta amb la convivència, la diversió amb l’adquisició de noves competències i coneixements. De propostes n’hi ha per a tots els gustos. Prou com perquè tothom pugui trobar-ne alguna que s’adapti a les seves necessitats i interessos. I, des de la Direcció General de Joventut, no podem fer altra cosa que animar tothom a aprofitar alguna de les moltes oportunitats existents, que podeu trobar recollides (en el marc de la campanya «Tria el teu estiu») a la Guia d’activitats de lleure educatiu, disponible al portal Jove.cat.

Dit això, però, també val la pena recordar –i remarcar– que l’oferta d’educació en el lleure no es limita, només, a les activitats d’estiu. De propostes i activitats que combinen el temps lliure amb l’educació en valors n’hi ha durant tot l’any. I en aquest sentit, des d’aquí, no ens podem estar de ressaltar el paper que juguen les associacions juvenils d’educació en el lleure. A Catalunya, aquestes entitats (bàsicament centres d’esplai i agrupaments escoltes i guies) gaudeixen d’un sòlid arrelament i d’un gran prestigi social. I juguen un paper molt important en l’educació de milers d’infants i adolescents que, setmana rere setmana, prenen part en les seves activitats.

Aquestes entitats es basen en la tasca voluntària i desinteressada dels seus monitors i monitores (o caps d’agrupament, en el cas dels escoltes i guies): joves que dediquen una part del seu temps lliure a transmetre als més petits valors com la solidaritat, el compromís, el civisme o la participació. Amb l’interès afegit que molts dels nens i nenes que hi participen, en fer-se grans, n’agafen el relleu i esdevenen els nous monitors o caps. I aquesta és una de les claus del model. Un model educatiu d’èxit, que té continuïtat durant tot l’any (i d’un curs al curs següent), que permet omplir el temps lliure de continguts educatius i que complementa a la perfecció la tasca de l’escola i de la família.

I tot això, que ningú no en dubti, és un gran actiu que tenim com a país. Un actiu que ens ha d’enorgullir i que hem de reivindicar i preservar.

·
·

— — — — — — — — — — — —


Aquí teniu un recull d’alguns documents i pàgines web addicionals sobre aquest tema que poden ser del vostre interès (adreces diferents de les que ja apareixen al text de l’article, recopilades per l’equip de redacció i edició del Bloc):

Marina Aguilar i Mañas (Fundació Pere Tarrés):
La implicació i motivació de les persones voluntàries (Gener de 2013).
Observatori del Tercer Sector:
Bones pràctiques en actuacions cíviques, comunitàries i de voluntariat (Setembre de 2010).
Bernat Albaigés, Mireia Selva, Mireia Baya (Fundació Jaume Bofill):
Infants, família, escola i entorn: claus per a un temps educatiu compartit (Gener de 2009).
Generalitat de Catalunya:
La pàgina del voluntariat a Catalunya.
Programa de les Nacions Unides pel Desenvolupament (PNUD):
La pàgina del voluntariat de les Nacions Unides (disponible en anglès).

  • 07:52
  • 0

Escoltes, guies, infants i el lleure educatiu

Article enviat al Bloc del Pacte per
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG).

·
Logotip de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG)

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG) som una associació sense ànim de lucre amb la missió d’educar infants i joves a través del mètode escolta i guia, fent-los protagonistes del seu creixement personal, per tal que esdevinguin persones conscients, actives i compromeses amb la societat. Som 13.500 infants i joves en prop de 150 agrupaments arreu del país amb una visió compartida: deixar el món millor de com l’hem trobat. D’aquests, més de 3.000 som voluntaris i voluntàries que fem de caps, formadors o responsables associatius.

La nostra metodologia educativa es basa en la pedagogia del projecte, que converteix cada persona i cada grup en protagonista del seu propi aprenentatge. Des de ben petits, els infants i joves participen de manera activa i crítica en les fases de descoberta, proposta, elecció, planificació, realització i revisió dels projectes que desenvolupen. Des de la gratuïtat i amb la voluntat de fer servei, l’escoltisme promou els lligams entre l’infant, el jove i el seu entorn proper, per tal d’afavorir el seu compromís per a la transformació social. El lleure ofereix experiències d’aprenentatge significatives que fomenten el creixement personal i social.

L’escoltisme és doncs un espai privilegiat d’educació i de transmissió de valors—reconegut en la Llei 12/2009, d’educació, del Parlament de Catalunya—pel foment de l’educació per la ciutadania, les competències i habilitats socials i també busca incidir en l’atenció social a infants i joves en entorns socioeconòmics desafavorits.

L’assumpció d’aquest repte educatiu no sempre ha estat acompanyada per les millors condicions estructurals possibles, entre d’altres causes, per la gènesi de la qual parteix: treballar des del voluntariat en una societat de consum, el baix règim de permanència dels educadors i de les educadores i les creixents necessitats de formació i actualització d’aquestes persones. Tot i les adversitats, des de MEG seguim apostant dia rere dia per un model educatiu que posi l’infant i el jove en el centre, perquè creiem en el gran potencial que poden aportar en la construcció d’una societat activa, crítica i compromesa. El terreny Riugréixer de Campaments i Més, a Bagà (Berguedà).<br />
MEGDissabte rere dissabte arreu del territori català, els agrupaments treballem des del voluntariat per formar persones protagonistes dels processos de millora del seu entorn d’una forma sostenible, capaces de comprometre’s col·lectivament des d’una identitat compartida i construïda conjuntament, i amb arrelament a un context social que volem transformar des de la participació activa.

L’estiu, però, és un moment clau de la nostra tasca, ja que es pot, a partir de la vivència conjunta del grup, culminar amb la tasca feta durant tot l’any. És, sobretot als campaments d’estiu, on es fa palès el progrés personal de cada infant i jove i, on vivint i convivint a la natura i amb els companys es tanca el curs, sigui executant finalment el projecte treballat durant tot l’any, o sigui començant-ne un de nou. Els campaments ens permeten conèixer i comprendre el país que trepitgem (i alhora també podem conèixer altres formes de viure, fent intercanvis amb escoltes d’altres països o anant de campaments internacionals). Àmbits d'actuació MEGQuan fem campaments, els escoltes i les guies, podem incidir en l’entorn, respectar-lo i alhora conèixer-nos a nosaltres mateixos, a progressar com a persones, individuals i com a integrants d’un grup. Això es deu sobretot amb el gran i intens contacte amb la natura, ja sigui tot fent ruta i travesses, dormint amb tendes, descobertes, buscant alternatives a l’hora de desenvolupar les activitats i fets que permeten autosuperar-nos i descobrir-nos a cada instant.

És justament per aquesta vivencialitat tant directa que costa explicar-ho. Però es pot veure als ulls i a les cares dels infants, joves i caps que marxen, viuen i retornen dels campaments, després d’haver viscut una experiència plena de sentit que de ben segur els haurà fet créixer i canviar.

  • 07:51
  • 0

Colònies, esplais, agrupaments, lleure i infància

Article enviat al Bloc del Pacte per la Fundació Pere Tarrés.

·
De colònies. (C) Fundació Pere Tarrés

Muntar una tenda de campanya, dormir sota els estels, riure amb els amics, escoltar els sons de la natura, posar-se el foulard al coll, … experiències plenes de sentit en el creixement de qualsevol nen o nena, alhora que de qualsevol jove monitor o monitora; experiències plenes de la màgia que té l’esdevenir autònom davant les petites adversitats de la vida i del fer-se gran i responsable; experiències plenes de la significació de les relacions autèntiques, d’aquelles relacions que ens queden ben endins i que recordarem sempre.

Què es viu a l’esplai o al cau que no ens deixa indiferents? Què es viu a colònies o campaments que a petits i grans ens omple el cap de records i el cor d’un batec diferent al que podem viure en d’altres entorns?

Creixement, autonomia, esperit crític, persones actives i compromeses… són algunes de les paraules que ressonen quan parlem d’educació en el lleure. I un altre concepte essencial: l’educació en valors, que prendrà especial rellevància en trobar-nos envoltats d’infants, adolescents i joves, en una convivència determinada pels elements particulars de les activitats de lleure. Un altre tipus de relació, uns vincles amb els iguals i els adults caracteritzats per la proximitat, un “compartir” diferenciat del què estem acostumats a trobar en el nostre context habitual… trets característics que atorguen a les activitats d’educació en el lleure la significació d’un espai privilegiat per a créixer. No resulta estrany escoltar les paraules “amistat”, “amor”, “solidaritat”, en aquest context i, en canvi, ens pot semblar cursi o hortera fer-ho en d’altres espais. Vincles profunds, segurs, relacions positives, sinceres, que aporten una visió del món molt més ferma.

Foc de camp. Colònies Borredà 2003. (C) Coordinacio Catalana

És, per tant, una bona oportunitat per fer partícep a l’infant del seu propi creixement i de la seva pròpia educació. És moment de situar al menut com a principal protagonista del fet educatiu. Els espais d’educació en el lleure també esdevenen grans entorns de participació activa dels infants i joves, espais per generar ciutadania, civisme… espais per a acompanyar als més petits en la gran idea de que tot és possible amb voluntat d’esforç i amb esperit d’aportar el millor d’un mateix al món que ens envolta.

Participar a l’Esplai o a l’Agrupament, anar de Colònies, fer una Ruta per la muntanya, fer activitats extraescolars… és una gran oportunitat, és un autèntic repte, és un dret que hauríem de poder garantir a tots els nostres infants, adolescents i joves. Totes les vivències que es produeixen en aquests espais, fora de l’aula són un element enriquidor per l’infant i allò que es viu a l’esplai, allò que es viu de colònies, no es pot viure en cap altre lloc.

Cal destacar el pas endavant que s’ha donat en els últims anys en quant al marc normatiu i de drets dels infants en relació amb el lleure (Llei 12/2009, d’educació; Llei 14/2010, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència; Pacte per a la Infància), en el que es reconeix el valor educatiu i socialitzador de les activitats de lleure i el dret de tots els infants a accedir-hi en condicions d’igualtat. El foulard. (C) Esplai Sant Pere (Masnou)Però encara ens queda molt de camí a recórrer per a poder garantir l’accés a l’educació en el lleure a tots els nens i nenes.

Ara arriba l’estiu i milers d’infants marxaran de colònies, campaments, travesses o casals i milers de monitors, molts d’ells amb caràcter voluntari, compartiran amb ells aquesta aventura. Des de Coordinació Catalana i el Moviment de Centres d’Esplai Cristians Catalans (MCECC) de la Fundació Pere Tarrés, proposarem activitats per a prop de 20.000 nens i nenes que seran acompanyats per uns 4000 monitors i monitores que participen durant tot el curs en el marc dels més de 200 Centres d’Esplai que tenim federats. I, amb la voluntat de garantir l’accés del màxim nombre d’infants a aquestes activitats d’estiu i que permeti a aquells que es troben en una situació de vulnerabilitat social participar-hi com la resta, impulsem any rere any la campanya Ajuda’ls a Créixer, que aquest any ens permetrà becar prop de 3500 nens i nenes.

Vídeo de la campanya «Ajuda'ls a créixer»

Poder tenir l’experiència de lleure per a qualsevol infant, adolescent i jove és un dret que els adults responsables del desenvolupament dels nostres petits hem de poder garantir, sense cap mena de dubte. Fem possible que el dret a l’educació en el lleure sigui una realitat i que tots els infants del nostre país puguin gaudir d’una experiència que, de ben, segur els farà esdevenir grans persones, amb valors, motivació i amb compromís i, sobretot, amb eines de participació i transformació de la nostra societat.

  • 12:31
  • 1

El 25è aniversari de la Convenció sobre els Drets de l’Infant, al Parlament de Catalunya


 
Dins dels actes de celebració del vint-i-cinquè aniversari de la Convenció sobre els Drets de l’Infant, el proper dijous, 3 de juliol, a l’edifici del Parlament de Catalunya, se celebrarà una jornada sobre els continguts de la Convenció, i, en especial dels «Reptes per a Catalunya i avaluació d’impacte en la infància».

Aquesta jornada la convoca conjuntament la Taula Nacional de la Infància de Catalunya, la Plataforma d’Infància de Catalunya (PINCAT) i la Unicef, amb el suport del Parlament de Catalunya. L’acte començarà a les 9 del matí a l’edifici del Parlament (Parc de la Ciutadella, Barcelona).

La participació és gratuïta, però per tal de garantir l’accés a l’edifici, cal inscripció prèvia: sense la inscripció, no constareu en els registres d’entrada i no us deixaran accedir a l’event. Tan si us voleu assabentar dels continguts de la jornada com si voleu aprofundir una mica més en la celebració del 25è aniversari de la Convenció, visiteu la pàgina que s’ha creat amb motiu d’aquesta celebració.