Blog de l'Escola


54 APUNTS

  • 08:00
  • 6

Empleats que s’hi estan però que no hi són – Jordi Graells

FOTO: PUBLIMETRO.CL

FOTO: PUBLIMETRO.CL

Heu sentit a parlar mai del presentisme? És l’absència laboral no física, però sí mental, del lloc de treball. I és segurament una de les principals causes que fan minvar el funcionament de tota mena d’organitzacions avui en dia. I a l’Administració? És una pràctica molt estesa? Identifiqueu el que aquí es comenta amb el vostre entorn més o menys immediat? Com ho veieu? [+ info]

  • 14:00
  • 9

6 tendències i una recomanació sobre formació en una organització – Dolors Reig

http://www.morguefile.com

La formació permanent, l’aprendre a aprendre per tota la vida , esdevé la competència essencial del segle XXI.

També per a les organitzacions: no hi ha res millor en moments de crisi i de canvi que una gestió del talent sostenible, capaç de cobrir de forma ràpida i flexible les necessitats de l’organització. Són les conegudes organitzacions que aprenen de Peter Senge les que resultaran avui competitives.

Hi ha una sèrie de recomanacions per fer-ho de la forma més eficient possible en el context d’internet i les noves tecnologies:

1 Aprenentatge informal però planificat, com diria Jay Cross en el seu moment, menys esdeveniments de formació concrets i més actitud, ocasions i entorns planificats per a l’aprenentatge permanent. Aprofitar la ubiqüitat que les tecnologies mòbils , entre d´altres, possibiliten per a l´aprenentatge . [+ info]

  • 16:35
  • 4

Reflexions sobre un nou escenari d’aprenentatge: el Congrés EDO

Imatge Pencil with tree stock de Suwit Ritjaroon per a freedigitalphotos.net

Imatge Pencil with tree stock de Suwit Ritjaroon per a freedigitalphotos.net

El desenvolupament de la societat de la informació i el coneixement comporta per a les administracions públiques, com a organitzacions intensives en coneixement, la necessitat d’adaptar-se al nou escenari que es configura, per tal de continuar aportant valor públic a la societat.

Aquesta premissa és vàlida per a tots els camps d’actuació de l’Administració. Però en el camp de la formació a les organitzacions, s’està creant un context completament diferent que permet parlar d’un canvi de paradigma. Més enllà de la formació en sentit tradicional (més pròpia de la societat industrial), el desenvolupament de les TIC, i especialment del web 2.0, permeten que les persones resolguin les seves necessitats d’aprenentatge de manera diferent i més immediata per mitjà d’accés a continguts web, accés a xarxes de col·laboració professional… [+ info]

  • 14:12
  • 1

Xarxes socials i recerca: comunicar ciència en el segle XXI – Xavier Lasauca

Daniel Iversen

Les tecnologies de la informació i la comunicació estan provocant un canvi estructural en la manera com interactuem amb les organitzacions i ens comuniquem amb els altres, amb importants derivades socials, econòmiques i culturals. En particular, el web 2.0 ha transformat Internet en un espai d’intercanvi i conversa, la qual cosa ha suposat la creació d’un nou marc de relacions i desenvolupament, tant personal com professional. En aquest context seria convenient fer un procés d’adaptació a aquestes noves formes d’interacció, que impliquen l’adquisició de noves habilitats, el coneixement de noves eines i l’assumpció d’actituds com ara compartir o participar. [+ info]

  • 09:19
  • 10

La classe inversa… o capgirada?

Imatge Education de ddpavumba per a freedigitalphotos.net

Imatge Education de ddpavumba per a freedigitalphotos.net

Recentment el TERMCAT ha fet pública una llista de termes entre els quals hi ha la traducció al català del concepte flipped classroom, que ha quedat en català com a classe inversa. Segons Jonathan E. Martin, pedagog americà i un dels principals promotors d’aquest model, la classe inversa consisteix a “capgirar el sistema de manera que els estudiants llegeixin i vegin les classes magistrals a casa, i utilitzar les classes presencials per fer el que abans es feia a casa: resoldre problemes, treballar en grups, investigar, col·laborar, crear. Així, les aules esdevenen laboratoris o estudis, i s’hi continua generant contingut i coneixement”. [+ info]

  • 12:37
  • 0

Conclusions de la V Jornada sobre avaluació de la formació

Més de 70 responsables de formació dels departaments, les universitats i els ajuntaments catalans van compartir a la V Jornada sobre l’avaluació de la formació –també retransmesa en directe per l’EAPC- la necessitat de provar estratègies per avaluar l’impacte de la formació, per tal que l’accent no estigui posat en complexos sistemes estadístics. Fins ara,  l’enfocament metodològic s’orientava a  demostrar que la causa dels canvis positius en l’organització era  gràcies a la formació i requeria d’un complex treball d’aïllament d’altres variables que hi haguessin pogut influir. Un enfocament que no sempre resultava ni fàcil ni possible en l’àmbit de les administracions públiques. Pel contrari, com va dir Ramon Crespo a la Jornada, les perspectives basades en models qualitatius indaguen en les causes però renuncien a poder demostrar “l’efecte net” , a poder quantificar de forma exacta la influència de la formació en els resultats del canvi. Més enllà d’això, aquestes perspectives qualitatives miren de generar dades  de forma rigorosa, tenint en compte una observació sistemàtica, per explicar fets i/o percepcions que, sota un raonable marge de confiança, ens permetin afirmar que la formació ha contribuït als resultats. [+ info]

  • 11:34
  • 16

Podem saber com canviem la realitat?

Qualsevol formació planificada busca canviar la realitat. Parteix del fet que cal créixer en alguna competència concreta, que cal adquirir habilitats noves i canviar pràctiques en el lloc de treball. Per tant, s’espera que aquestes pràctiques noves aportin resultats diferents, que canviïn, en la mesura que sigui possible, la realitat.

Si preguntem a qualsevol docent com ha canviat la realitat després de fer el curs que imparteix, probablement tindrà una llarga llista de petits o grans canvis possibles. Sabrà dir el que les persones podran fer de nou, explicarà com les unitats obtindran beneficis de l’aplicació dels programes formatius i podrà orientar-los per buscar les dades que ens faran falta per demostrar que els canvis han estat reals. Llavors, on és la dificultat d’avaluar l’impacte de les accions de formació? [+ info]

  • 09:29
  • 4

Publicar en multiformats a les administracions públiques

Durant el 2013 l’Escola ha anat implementant diferents publicacions en multiformats. Aquestes publicacions responen a les demandes que les actuals tecnologies i els usos socials imposen. Així, les revistes científiques de l’Escola, tant la Revista catalana de dret públic com la Revista de Llengua i Dret, han anat més enllà del format pdf, disponible des de la plataforma OJS, per incorporar també l’epub, com ja ho havia fet el Butlletí Escola Innovació, o com s’ha fet al llarg de les diferents publicacions del 2013.

L’ús de les xarxes socials a les administracions públiques ha de comportar un canvi de model en les publicacions. No es tracta de cap novetat, atès que a l’Escola el material de l’Aula virtual sempre ha estat pensat en multiformats. Ara bé, publicar en multiformats genera nous reptes i obliga a fer servir noves eines, per adaptar-se als nous dispositius, i a les noves expectatives digitals. [+ info]

  • 11:19
  • 0

Aprendre a treballar (bé) amb el web 2.0 i amb eines per treballar col•laborativament al núvol a les administracions públiques

Durant el 2013 l’Escola ha anat organitzant sessions arreu del territori sobre el web 2.0 i eines per treballar col•laborativament al núvol.  Aquestes jornades responen a les demandes que el personal públic ha anat mostrant a través de les deteccions de necessitats formatives en anys anteriors.  El personal públic sent la necessitat d’aprendre a treballar col•laborativament i en xarxa i demostra la voluntat de fer servir correctament un seguit d’eines que a les administracions els arriben de nou, i fer-ho amb criteris corporatius.  El personal públic intueix que els usos que n’han de fer al lloc de treball no són exactament iguals que els usos que en fan a nivell personal. [+ info]
  • 07:20
  • 4

La formació, element clau de millora a les organitzacions

Imatge: Men, arrows and boards, de renijith krishnan per a freedigitalphotos.net

Imatge: Men, arrows and boards, de renijith krishnan per a freedigitalphotos.net

Les formes de treballar han canviat molt d’uns anys ençà, i molt de pressa. La revolució 2.0, que alguns experts com Dolors Reig comparen amb l’aparició de l’escriptura, han fet canviar la nostra manera de pensar i d’enfocar les nostres activitats. També la crisi econòmica hi ha ajudat en certa manera, ja que ens hem vist abocats a fer més amb menys. Per això, en un context de canvi i redefinició, la formació representa l’espai de reflexió i aprenentatge imprescindible per avançar.

El Departament de la Presidència ha publicat a la seva intranet els resultats del Taller semipresencial d’estadística per a l’aplicació de projectes que han dut a terme en col·laboració amb l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i la docència de l’IDESCAT. [+ info]