Blog de l'Escola


47 APUNTS

  • 09:29
  • 4

Publicar en multiformats a les administracions públiques

Durant el 2013 l’Escola ha anat implementant diferents publicacions en multiformats. Aquestes publicacions responen a les demandes que les actuals tecnologies i els usos socials imposen. Així, les revistes científiques de l’Escola, tant la Revista catalana de dret públic com la Revista de Llengua i Dret, han anat més enllà del format pdf, disponible des de la plataforma OJS, per incorporar també l’epub, com ja ho havia fet el Butlletí Escola Innovació, o com s’ha fet al llarg de les diferents publicacions del 2013.

L’ús de les xarxes socials a les administracions públiques ha de comportar un canvi de model en les publicacions. No es tracta de cap novetat, atès que a l’Escola el material de l’Aula virtual sempre ha estat pensat en multiformats. Ara bé, publicar en multiformats genera nous reptes i obliga a fer servir noves eines, per adaptar-se als nous dispositius, i a les noves expectatives digitals. [+ info]

  • 11:19
  • 0

Aprendre a treballar (bé) amb el web 2.0 i amb eines per treballar col•laborativament al núvol a les administracions públiques

Durant el 2013 l’Escola ha anat organitzant sessions arreu del territori sobre el web 2.0 i eines per treballar col•laborativament al núvol.  Aquestes jornades responen a les demandes que el personal públic ha anat mostrant a través de les deteccions de necessitats formatives en anys anteriors.  El personal públic sent la necessitat d’aprendre a treballar col•laborativament i en xarxa i demostra la voluntat de fer servir correctament un seguit d’eines que a les administracions els arriben de nou, i fer-ho amb criteris corporatius.  El personal públic intueix que els usos que n’han de fer al lloc de treball no són exactament iguals que els usos que en fan a nivell personal. [+ info]
  • 07:20
  • 4

La formació, element clau de millora a les organitzacions

Imatge: Men, arrows and boards, de renijith krishnan per a freedigitalphotos.net

Imatge: Men, arrows and boards, de renijith krishnan per a freedigitalphotos.net

Les formes de treballar han canviat molt d’uns anys ençà, i molt de pressa. La revolució 2.0, que alguns experts com Dolors Reig comparen amb l’aparició de l’escriptura, han fet canviar la nostra manera de pensar i d’enfocar les nostres activitats. També la crisi econòmica hi ha ajudat en certa manera, ja que ens hem vist abocats a fer més amb menys. Per això, en un context de canvi i redefinició, la formació representa l’espai de reflexió i aprenentatge imprescindible per avançar.

El Departament de la Presidència ha publicat a la seva intranet els resultats del Taller semipresencial d’estadística per a l’aplicació de projectes que han dut a terme en col·laboració amb l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i la docència de l’IDESCAT. [+ info]

  • 11:14
  • 0

La feina ben feta no té fronteres… si es comparteix!

Imatge de sheelamohan per a FreeDigitalPhotos.net

Aquest eslògan presentava una campanya que va llençar la Generalitat els anys 80 per millorar l’autoestima dels catalans. Tenia com a contrapartida la frase “la feina mal feta no té futur”, de contingut també prou interessant. I de fet, tot i que es va fer popular ja fa trenta anys, el contingut té plena vigència.

Avui, però, encara es podria completar i millorar: la feina ben feta no té fronteres… si es dóna a conèixer i es comparteix. I aquesta és l’essència de les jornades de bones pràctiques que, cada any per aquestes dates, l’Escola posa en marxa per presentar una mostra d’aquesta feina ben feta que les unitats de formació dels departaments i organismes duen a terme o coordinen. [+ info]

  • 10:40
  • 3

Barcelona GovJam 2013: visió Escola

A l’Escola s’ha dut a terme, els dies 4 a 6 de juny, una de les GovJam que s’han fet de manera simultània a 38 ciutats de tot el món. La Global GovJam ha tingut com a finalitat que ciutadania i empleats públics de diferents administracions treballéssim amb l’objectiu d’innovar en serveis públics, tot plegat amb dinàmiques i metodologies ben diferents a les que estem acostumats.  L’Escola, a banda de ser-ne la seu i col•laborar amb l’organització, hi ha aportat un dels seus  valors més importants: persones i coneixement.  L’Ana, la Mireia, l’Àngels, la Marta, la Joana i en Jesús hem participat en els diferents grups creats i hem volgut compartir aquesta experiència a través d’aquesta entrada al blog amb la finalitat que tothom que hi hem participat en destaquem tot allò que ens ha aportat la nostra participació a l’esdeveniment i, entre altres coses, pensar si aquest model es pot “importar” com a metodologia a les administracions per millorar i innovar els nostres serveis. [+ info]

  • 08:00
  • 9

Una finestra al món

Els dies 13 i 14 de març passats, l’EAPC va participar al XIIè congrés internacional  Expoelearning, que també era, a més, fira professional. Va ser una bona oportunitat per sentir i parlar en directe amb persones relacionades amb el món de la formació de l’Administració i l’empresa privada. Van ser moltes les qüestions que van sorgir i que ara ens estan servint de reflexió per enfocar el nou paradigma de la formació que comporta la revolució social que vivim. Com a inici de la reflexió, us apuntem tres idees i us recordem que ens calen les vostres opinions.

  1. La responsabilitat de la formació ja no és tant en les organitzacions com en les persones. És molt difícil que un servei de formació d’una organització, per gran que sigui, pugui competir amb la possibilitat de seguir a través de vídeos, MOOC (Massive Open Online Courses) o blogs els millors entesos del món en totes les matèries. Les persones ja no esperen a veure quina formació els ofereixen; senzillament, la van a buscar quan la necessiten. [+ info]
  • 08:07
  • 4

Open your mind

obert24h_evagea - Flickr

obert24h_evagea - Flickr

L’eslògan d’una coneguda campanya publicitària ens acosta molt bé al que l’Escola vol que sigui l’esperit de la VI Jornada sobre formació oberta a les administracions públiques: Obrir i difondre continguts.

La manera de viure de les persones ha anat evolucionant, al llarg de la història, al ritme dels canvis tecnològics que s’anaven succeint. I d’un temps ençà, Internet ho ha revolucionat tot: la publicitat, el comerç, les relacions, la cultura, les maneres de treballar o d’aprendre… Actualment, les eines 2.0 basades en la interacció i la participació han transformat de manera important la comunicació i han creat un escenari nou que no podem ignorar si pretenem dur a terme estratègies de formació d’èxit.

Què està passant a Internet? Sentim conceptes com dades obertes, continguts oberts, tecnologies obertes, innovació oberta, codi obert, o comunicació 2.0, xarxes socials, el núvol, comunitats virtuals, projectes col·laboratius… Intuïm que s’obren noves portes i que també hem d’adaptar la formació, les estratègies, els materials (i potser nosaltres mateixos!) a noves exigències. Però com fer-ho?

[+ info]

  • 08:17
  • 13

Avaluació és transparència

Transparency Challenge - David Flores - Flickr

El govern obert és una nova manera d’entendre la relació entre l’Administració i la ciutadania basada en criteris de transparència, participació i col·laboració. Totes les polítiques públiques haurien d’estar basades en aquests tres grans eixos, ja que és la via per aconseguir un govern eficient que respongui a les veritables necessitats de la ciutadania.

I la formació no n’ha de ser una excepció. La formació és un dels àmbits que més han de contribuir a la modernització i adaptació de l’Administració a les noves propostes ciutadanes, ja que ha de representar l’espai en què els treballadors públics poden reflexionar de manera conjunta sobre noves fórmules de gestionar més i millor amb els mínims recursos possibles i aprendre l’ús d’eines i habilitats que els ajudin a ser més eficaços i més eficients.

La manera de formar la societat en general, i els treballadors públics en particular, ha canviat molt. I podem dir que la figura del savi que explicava i l’alumnat que prenia notes va donant pas progressivament a una relació més estreta i col·laborativa entre l’expert que selecciona continguts i coordina fòrums i debats i els participants del curs; una relació en què tothom hi guanya, perquè el docent, intern o extern, també aprèn dels participants i tots plegats van forjant un nou model d’Administració, basat en la col·laboració i la coordinació i en què els professionals són l’actiu més important.

[+ info]

  • 11:55
  • 0

La gestió de les compres al sector públic…bones pràctiques

L’EAPC prepara per al proper 11 d’octubre una jornada matinal d’intercanvi d’experiències de bones pràctiques en compres al sector públic català. Tal com preveu el programa, hi haurà una mostra àmplia de ponents vinculats i relacionats amb les àrees de compres.

La situació econòmica general, i la de Catalunya en particular, ha afectat profundament els pressupostos del sector públic i, per tant, també la capacitat que les seves compres actuïn com a  motor econòmic.

La idea del “més per menys” s’ha generalitzat i està impregnant bona part dels plantejaments i de les negociacions. Aquest fet també arriba a les persones.

Malgrat tot, hi ha eines jurídiques, econòmiques i tecnològiques que poden ajudar a trobar el camí que permeti complir amb múltiples objectius, interns i externs.

Centralització o descentralització? Aquesta pregunta i altres es repeteixen si pensem que els agregats són la clau de volta per a la millora dels preus.

L’Escola vol plantejar una sèrie de preguntes i reflexions que serveixin per al debat. Així mateix, us suggerim que en plantegeu vosaltres per tenir una visió més àmplia del que penseu.

1. Quins podrien ser els límits d’ús raonables de les subhastes electròniques? Quins són els elements objectius per determinar quan i en què cal utilitzar, o no, aquest procediment en les licitacions del sector públic?

2. L’opció Central de Compres pot ser compatible amb una organització combinada de PIMES i de grans empreses?  Com han de conviure les PIMES i les grans empreses en les diverses licitacions del sector públic?

[+ info]

  • 12:23
  • 0

No pots canviar la direcció del vent, així que canvia la direcció de la vela

No pots canviar la direcció del vent, així que canvia la direcció de la vela. Aquest és un proverbi africà carregat de raó.

Les dues tardes directives que l’Escola ha realitzat fins ara han remarcat aquesta necessitat de canvi, d’adaptar-nos a un entorn cada cop més incert i en contínua ebullició que ha vingut per quedar-se.

La primera tarda directiva ens va fer reflexionar sobre la necessitat de comunicar més i millor. Sobrecomunicar les coses positives, ja que les negatives gairebé es comuniquen soles.

La segona tarda directiva, Trobar sortides fent camí, va incidir en la necessitat d’adoptar un rol proactiu davant dels problemes encara que no els percebem, però que hi són, per “caçar-los”. Deia l’Alfons Cornella que el món actual és “co-“ i la col·laboració entre institucions per incrementar sinèrgies i reduir costos, o la col·laboració de l’equip per millorar resultat, és imprescindible.

En el context actual, per tant, la col·laboració entre les persones és un element clau. L’actuació en equip, que no en grup. La visió comuna i el camí a seguir plegats. I el factor comunicació és molt important.

El dia 19 de juliol, la tercera tarda directiva, “Relacions poderoses”, ens farà reflexionar sobre la importància de les interaccions humanes en l’entorn professional. La relació que tenim amb nosaltres mateixos condiciona totalment la que tenim amb els altres. L’obre o la tanca. Convivim en espais de trobada o desacord, on el repte és mantenir vincles positius que donin sentit a una relació, i evitin les converses pendents, les que no es tenen mai, i que perpetuen la incomunicació i la no resolució dels problemes. El desafiament és construir xarxes on puguem reconèixer i ser reconeguts. I aquestes relacions ben construïdes i consolidades són poderoses en un entorn tan inestable com l’actual.

Hem de recuperar el valor de la conversa en tota la seva profunditat, converses per resoldre, per entendre’ns, per construir, pel gust de comunicar els projectes i per crear espais de comunicació on la col·laboració, les relacions i les persones siguin l’element clau.

Creieu que més d’una vegada heu tingut alguna “conversa pendent” amb algú del vostre entorn que ha fet que hi hagués problemes que no es resolien? Si heu conversat, el resultat ha estat positiu o negatiu?