gencat blog


197 APUNTS

  • 12:18
  • 0

Visita virtual a 16 monuments catalans

El Monestir de Santes Creus, el de Sant Pere de Rodes o el Castell de Miravet, entre d’altres, ja es poden visitar virtualment mitjançant l’aplicació Google Street View. En total, els usuaris poden visitar des del seu ordinador 16 monuments del patrimoni català gràcies a la col·laboració establerta entre el Departament de Cultura i el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI) de la Generalitat de Catalunya amb la companyia americana Google.

[+ info]

  • 11:20
  • 0

35a sessió web: ‘Viquipèdia i Generalitat, obrint el coneixement’

Àlex Hinojo, director de projectes culturals d’Amical Wikimedia, ha estat el ponent de la 35a sessió web. Hinojo ha explicat com l’Administració pot millorar la difusió del coneixement generat a les institucions mitjançant projectes en línia com Viquipèdia, compartint un espai de col·laboració directe amb la ciutadania.

Els pilars que sostenen aquesta enciclopèdia en línia, ha dit, són la inversió d’esforços per establir una comunitat, la col·laboració entre comunitats que ja existeixen, un creixement moderat del projecte i l’asimetria. Hinojo ha posat alguns exemples de col·laboració entre Viquipèdia i alguns departaments de la Generalitat, com ara Ensenyament, Cultura, Salut, a partir de dades obertes, Territori, Presidència, Governació i Economia. Ha destacat especialment el grup Catalunya Dades, on conflueixen proveïdors (Generalitat, ajuntaments i universitats) i reutilitzadors de dades obertes (Viquipèdia, empreses, etc.).

La Viquipèdia està sempre en beta permanent, ha afirmat el ponent, és una iniciativa oberta i ràpida, autosostenible, que requereix d’implicació i esforç, i que és neutral, perquè fuig de les atribucions de marca. Altres característiques de la Viquipèdia és que se’n pot beneficiar tothom i que opta per la meritocràcia en comptes de la jerarquia. La transparència en l’organització és essencial. Es treballa en equips petits i segons uns objectius ben clars i sempre per consens.

- Fotografies

- Vídeo-resum

- Síntesi

- Presentació

  • 11:13
  • 2

Tecnologia portable

Ja fa un temps que les empreses de tecnologia estan traient al mercat productes anomenats portables (wearable). Es tracta d’indumentària o estris personals d’ús habitual que incorporen tecnologia. La filosofia que hi ha darrere aquesta mena d’enginys és la hibridació entre el món digital i el món físic. Els instituts de recerca ho han anomenat Internet de les coses. En aquest món hiperconnectat, les neveres, les samarretes, els llibres i les llaunes estaran equipats amb dispositius minúsculs. La tecnologia portable ens permetrà interactuar-hi i extreure’n informació. Sabrem quan costa aquell vestit que hi ha a l’aparador i on s’ha fabricat, i podrem compartir-ho amb la nostra xarxa de contactes. Teniu algun giny d’aquest tipus? Ens atrevim a fer-ne una llista?

[+ info]

  • 09:46
  • 0

Primera Marató de Donants de Sang 2.0, les xarxes al servei de l’altruïsme

El Banc de Sang va organitzar la 1a Marató de Donants de Sang 2.0 de Catalunya amb l’objectiu de remuntar les reserves de sang i aconseguir 5.000 donacions extra. Per incrementar la donació, es va dissenyar una campanya especial en la qual els seguidors de les xarxes socials difonien l’esdeveniment. Es va seleccionar una quarantena de donants anònims seguidors de les xarxes socials del Banc de Sang: els Ambaixadors 2.0. Quines eren les seves funcions?

[+ info]

  • 10:01
  • 0

Participació i coneixement compartit per als professionals de l’atenció primària de Salut

L’ECAP és el programa d’història clínica informatitzada que fan servir els metges de família, pediatres i infermers d’atenció primària de l’Institut Català de la Salut (ICS) i també d’altres entitats de la xarxa pública quan visiten els seus pacients. Es tracta d’una eina de gestió clínica que ofereix una visió integral del pacient i el seu estat de salut i que dóna suport a la presa de decisions a través del monitoratge de diferents paràmetres. Una eina que incorpora millores i noves funcionalitats de manera contínua per disminuir la variabilitat clínica i incrementar la qualitat assistencial.

Amb l’objectiu de donar a conèixer totes aquestes prestacions més enllà de la consulta, l’ICS ha posat en funcionament l’ECAP blog, un nou espai obert a la participació dels gairebé 19.000 professionals que diàriament ja utilitzen aquesta plataforma de treball als centres d’atenció primària de Catalunya.

[+ info]

  • 10:05
  • 1

Administracions 2.0 per a una ciutadania 2.0

L’Escola d’Administració Pública de Catalunya ha publicat el llibre Las redes sociales digitales en la gestión y las políticas públicas. Avances y desafíos para un gobierno abierto.  Aquesta obra col·laborativa fa una primera aproximació de conjunt a l’ús i difusió de les xarxes socials digitals en la gestió i les polítiques públiques. En particular, l’exploració de les implicacions d’aquest fenomen en el sector públic es fa des d’una vessant tant acadèmica com pràctica, tant teòrica com empírica, així com des de la pluralitat metodològica i conceptual. Es donen a conèixer també les principals estratègies i polítiques públiques per al desenvolupament de les xarxes, i s’identifiquen algunes de les millors pràctiques en curs. Tot això amb l’objectiu d’aprofundir en les implicacions per a unes administracions i governs més orientats a la transparència, participació i col·laboració.
[+ info]

  • 17:06
  • 0

34a sessió web: ‘Innovació oberta a l’Administració’

Jordi Graells, coordinador de Continguts i Innovació de la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió, ha fet reflexionar el públic de la 34a sessió web sobre el concepte d’innovar.
Seguint dinàmiques participatives amb el públic, el ponent ha recalcat que el més essencial per innovar és la predisposició i l’actitud de cadascú. A més, la innovació ha de ser disruptiva: ha de trencar amb la història anterior i ha de modificar els processos; no n’hi ha prou amb afegir capes de tecnologia. Graells creu que la innovació ha d’arribar a tots els estaments; no calen departaments d’innovació perquè ha d’amarar tots els àmbits.

Hi destaquen tres conclusions:

1. Aquesta ha estat una sessió web especial perquè els assistents han elaborat bona part dels continguts tractats, han participat activament en el desenvolupament de la sessió i continuaran amb el debat sobre com innovar a l’Administració d’ara endavant ;-)

2. La interacció a les xarxes col·laboratives genera informació, que ha de ser de qualitat i que, al seu torn, es pot transformar en coneixement per identificar oportunitats de valor i de negoci. Per això, és important que sapiguem concretar el grau d’innovació d’un servei a partir del valor que aporta. A la sessió s’ha tractat específicament de la fórmula: prestacions x emocions / cost x incomoditat x inseguretat. Com més gran sigui el numerador i més es disminueixi el denominador, més valor tindrà el nou servei.

3. Aquestes xarxes d’innovació s’han de relacionar amb les polítiques de dades obertes, xarxes socials i serveis mòbils, en un marc general de governança oberta. Així, doncs, el govern obert és el model a partir del qual desenvoluparan la seva activitat governs i administracions en el futur, sense cap mena de dubte.

Esperem que el debat sobre aquestes qüestions hagi començat i que no s’aturi un cop ha tingut lloc la sessió. Us ha agradat? La trobeu útil?

Materials:

- Fotografies

- Presentació

- Vídeo-resum

- Vídeo sencer

- Síntesi

  • 11:42
  • 1

Aplicació de la Generalitat per localitzar nens perduts en esdeveniments

En el marc del Festival de la Infància, que va tenir lloc del 27 de desembre al 4 de gener, la Generalitat de Catalunya va presentar l’aplicació Peter Pan Nens Perduts que servia per localitzar ràpidament a través de codis QR nens i nenes que es poguessin perdre’s durant la celebració de l’esdeveniment. Cada xapa tenia un codi QR que guardava prèviament les dades de contacte necessàries del nen o nena i dels seus pares o tutors. Quan es perdia un menor que en portava una, se’ls llegia el codi de manera que es podia accedir a tota la informació de contacte dels seus pares. La iniciativa va tenir molt bona acollida: es van donar 1855 xapes i es van fer 544 lectures de codis.