Gestió del coneixement


434 APUNTS

  • 15:54
  • 2

La blogosfera pública

Blogosfera públicaAquest dijous parlarem de blogs a Donosti, de blogs com el Gestió del coneixement, que forma part de la blogosfera pública.

El Club d’Innovadors Públics hi organitza la I Trobada Nacional de la Blogosfera Pública on es reuniran persones influents del terreny de la innovació en les administracions públiques per debatre sobre tendències, notícies i àmbits d’actuació vinculats al món digital, el govern obert i unes administracions innovadores.

A la trobada s’han plantejat tres taules de debat que ja estem treballant en xarxa des de fa dies. Els temes de debat són:

1. Intraemprenentatge: es vol definir el rol de l’intraemprenedor públic a partir de les dades recollides dels intraemprenedors que hi participen, com s’està innovant a les administracions públiques, com s’hi pot donar suport i visibilitat, quines barreres s’estan posant a la innovació i a l’emprenedoria…

2. Irekia: un projecte de govern obert de referència quant a participació en constant evolució i millora i on es parlarà sobre com millorar i potenciar la plataforma i els serveis que s’hi presten.

3. Blogosfera pública: la gran conversa. Fa anys que conversem sobre la cosa pública a través dels blogs i ara ens plantegem analitzar què ha passat, de què ha servit, què volem i esperem a partir d’ara i com s’integren els nous canals de comunicació amb la blogosfera

Participo a la taula de la blogosfera pública com a bloguera i com a membre de la Xarxa d’Innovació Pública, però també vull explicar l’experiència que, des de gener de 2008, liderem amb Gestió del coneixement, un blog de referència on des del començament hem intentat compartir què fan les comunitats del programa Compartim i també algunes activitats del Departament de Justícia, però també tots aquells coneixements que creiem que poden ser rellevants per treballar en xarxa, en comunitats de pràctica o, simplement, per conèixer més l’entorn social i tecnològic on ens movem.

La trobada, que tindrà lloc entre les 16 i les 18.30 hores del dia 27 de juny, es podrà seguir per streaming i també per Twitter amb l’etiqueta #ENBP13.

Vídeo de presentació

Més informació

Núria Vives

  • 15:12
  • 2

“Històries que parlen de nosaltres” a la IV Jornada TIC i Presó

En començar el curs el programa Compartim ens va demanar una frase per resumir el que ens plantejàvem a la CoP TIC i presó. Vam triar “Històries que parlen de nosaltres”, amb el propòsit que aquest eslògan fos el rerefons de les nostres actuacions vehiculant les experiències socioeducatives que pensàvem dur a terme als centres penitenciaris aplicant la metodologia dels relats digitals i desenvolupant el pla formatiu que havíem dissenyat.

Ha arribat el final de curs i el passat 6 de juny vam veure amb satisfacció com la sala d’actes del CEJFE es va omplir d’històries. Les nostres, les que al llarg d’aquest temps hem creat i que segons les possibilitats, necessitats i objectius de cada grup han anat agafant diversos formats: dMagaZines, audiorelats, videorelats, narratives digitals

Al llarg del matí els relats dels centres penitenciaris de Dones, Lledoners, Girona, Homes de Barcelona i Quatre Camins ens van emocionar i entusiasmar i, un cop més, ens van demostrar com a partir d’una proposta inicial, la creativitat, la imaginació i la riquesa personal dels seus autors i autores supera totes les expectatives.

També els alumnes d’Antropologia d’educació social de la Universitat de Barcelona ens van parlar de les seves experiències amb els dMagaZines i de la mà d’Andròmines vam conèixer com les TIC tenen aplicacions suggerents i noves per ajudar-nos a fer el relat de la nostra història professional.

Així, a mesura que desgranàvem aquestes “Històries que parlen de nosaltres”, ens vam adonar com adquirien tot el seu significat en ser compartides. Alguns del seus autors ens van explicar què va significar per ells participar en aquesta experiència, els impulsors de les diferents iniciatives van relatar les singularitats, dificultats i aprenentatges que s’han desenvolupat i tots ens vam engrescar mútuament veient el que els altres havien fet, el que els havia aportat aquesta metodologia, comprovant que no estem sols, que els reptes, les ganes i les idees també es poden compartir i que hi ha iniciatives i projectes interessants que ja s’estan posant en marxa.

Molts no vau poder assistir-hi. Per vosaltres aquest recull de la Jornada.

I per a tots el nostre compromís d’acompanyar-vos en la construcció i difusió de noves històries, encara millors, encara més innovadores i creatives, però que volem que continuïn sent les històries d’una comunitat que junta avança professionalment i creix en coneixement i experiència.

Videopòster IV Jornada TIC i Presó

Elena Martín
Elena Martín

  • 13:30
  • 0

Un model propi de comunitats de pràctica al Govern de Canàries

Comitè de Seguiment de CoP del Govern canariAl butlletí Compartim núm. 16 entrevistem Salomé Ballesteros, que és la responsable de la implantació del projecte de comunitats de pràctica al Govern de Canàries. Al títol d’aquesta entrada diem que és un model propi d’implantació sobre la base de l’impuls estratègic des de l’alta direcció. Aquest es plasma en el Programa estratégico para la modernización y mejora de los servicios públicos (PEMAC) i es dota d’un Comitè de Coordinació i Seguiment liderat per una estructura administrativa transversal de rang superior (la Inspecció General de Serveis).

Per què és important (i pròpia) aquesta via d’implantació de CoP? Perquè creiem que alinea la gestió del coneixement (i les comunitats de pràctica com a eina de referència) dins de la nova estratègia de modernització del Govern canari (2012-2014), amb la resta d’elements que impulsen la modernització: l’administració electrònica, la simplificació de procediments administratius, la millora de la qualitat en la prestació dels serveis, l’avaluació dels programes i polítiques públiques, la direcció per objectius orientada a resultats i, finalment, la gestió integral del coneixement corporatiu.

Les CoP, dins d’aquesta última línia, són una eina fonamental i ja es preveu una estratègia d’implantació, com diem, pròpia. Així ho valora la seva responsable:

…les comunitats de pràctica són el quart objectiu de la línia estratègica de gestió del coneixement i les volem cultivar dins l’estructura orgànica, és a dir, que no només compti amb el suport del Govern, sinó que també els comandaments intermedis s’hi involucrin, i que els empleats sàpiguen que és una fórmula de treball orientada a millorar la seva pràctica diària i a solucionar problemes reals del dia a dia, i que encara que no comporti innovar, que serveixi per elaborar criteris homogenis i adoptar una major unificació de procediments.

I és que darrere d’aquest impuls de modernització de l’Administració i l’aprofitament del coneixement intern rau una raó de pes: eficiència. Així ho recull la mateixa Resolució:

L’actual situació global de crisi econòmica per la qual estem travessant i els principis que regiran el futur sistema econòmic mundial fan que hi hagi una major necessitat de personalitzar no només els productes, sinó també els serveis, de considerar el client com únic en la relació amb una organització o empresa. Això ha suposat l’aparició d’un nou paràmetre a considerar a l’hora d’adoptar una actitud proactiva davant l’Administració en les seves diverses versions (tradicional i electrònica): la competitivitat.

I segueix més endavant:

En aquest sentit, la difícil situació economicofinancera aconsella adoptar mesures de reducció de despeses. Aquest fet, però, es compensarà amb l’esforç que està realitzant el personal de l’Administració pública de la Comunitat Autònoma de Canàries per a la posada en marxa d’aquesta estratègia, aprofitant al màxim els recursos propis amb què comptem…

O sigui, tal i com ho interpretem: és l’hora de posar en valor el coneixement intern dels empleats i de tota l’organització. Les CoP, com veiem, també a Canàries són una gran eina. Estarem atents a la seva evolució. N’aprendrem molt.

Podeu llegir l’entrevista sencera a Salomé Ballesteros al butlletí Compartim núm. 16.

Jesús Martínez

  • 17:33
  • 0

Valoració de la V Jornada d’Educadors i Educadores de Centres Penitenciaris

El dia 15 de maig vam celebrar la V Jornada d’Educadors i Educadores de Centres Penitenciaris. I sí, va ser una celebració. Una Jornada que vam dissenyar i preparar amb una mica de por. L’any 2012 no n’hi va haver, ja que les circumstàncies del moment feien aconsellable suspendre-la. Així que, un any després, no sabíem la resposta que tindria la nova convocatòria. A vegades oblido que formo part d’un gran col·lectiu (i no parlo de quantitat) de professionals motivats i implicats amb la seva feina que van respondre amb entusiasme i que van convertir la Jornada en una festa.

La participació va ser molt alta, uns 140 assistents que van ser molt receptius amb els nous productes presentats: el Programa de gestors culturals i el Programa d’educació intercultural 2.0. Dues propostes innovadores i molt engrescadores.

Carles XifraVa seguir la ponència de Carles Xifra,  “Educar per ser protagonistes”. Ens va parlar de l’aprenentatge servei, una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

Una petita pausa va donar pas als 4 tallers programats:

- Saber comunicar, un espai per a descobrir nous recursos i recuperar-ne d’altres que ja tenim i no utilitzem.

- Com iniciar un grup de lleure des de la participació, per a conèixer (i posar en pràctica) el programa de gestors culturals en l’àmbit penitenciari.

- Ludoteques: una eina educativa i un projecte lúdic que dóna llibertat.

- Treballar en xarxa. Descobrir totes les possibilitats educatives de treballar en xarxa amb el programa d’educació intercultural a través de Moodle.

I després de la festa compartida toca reflexionar i decidir cap a on anem. Una cosa és segura: continuarem treballant per tirar endavant aquest projecte compartit, la comunitat, que ens enforteix com a col·lectiu i que ens fa créixer com a professionals.

Materials i presentacions de la Jornada

Moltes gràcies a tots i a totes, seguim en contacte.

Susanna Gracia

  • 11:34
  • 1

Detecció i abordatge del consum d’alcohol, tema de treball del seminari de mesures penals alternatives

Pilar Duro al seminari de mesures penals alternativesMolts dels delictes pels quals són penades les persones que són sentenciades duen afegit el consum d’alcohol. És per aquest motiu que dins del programa Compartim de gestió del coneixement del CEJFE es va crear un grup de treball per aprofundir en les eines de detecció i abordatge del consum d’alcohol de les persones penades a una mesura penal alternativa (MPA).

El passat dimecres 15 de maig es va dur a terme un seminari, on van assistir més de 80 professionals, delegats d’execució de mesures sobretot, per aprofundir en l’anàlisi de la detecció, l’abordatge i el tractament que fan de les addiccions des dels serveis especialitzats. El seminari va ser un punt de debat on contrastar les experiències dels professionals de l’execució de mesures amb les dels professionals dels centres d’atenció i tractaments.

Víctor Martí i Sílvia Mondón al seminari de mesures penals alternativesEls ponents, Pilar Duro, de l’Agència de Salut Pública de Catalunya; Sílvia Mondón, metgessa i psiquiatra de l’Hospital Clínic de Barcelona, i Víctor Martí, psicòleg del Centre d’Atenció i Seguiment (CAS) de Rubí, van exposar des de les seves pròpies perspectives, l’abast del món de les adiccions. Així van tractar què són les drogues, com funcionen, quins són els patrons de consum, els criteris assistencials, els trastorns relacionats amb l’abús de l’alcohol i molts altres temes que van servir per aprofundir en el món complex de les persones addictes.

Juan José Subero i Carolina Moreno al seminari de mesures penals alternativesEls tallers van permetre treballar aspectes de la realitat del compliment de penes i les dificultats que comporta la detecció de situacions de consum, d’abús i d’addicció que puguin presentar els penats.

Creiem que es van aconseguir els objectius pretesos malgrat les altes expectatives. Es va donar informació, es va permetre el contrast d’idees i es van formular tot un seguit de conclusions que permetran seguir treballant en l’eina que ha de permetre al col·lectiu de professionals de l’execució de penes i mesures alternatives ser més eficients i eficaços en la detecció i abordatge del consum de l’alcohol dels penats.

Pius Fransoy

Pius Fransoy

  • 12:06
  • 1

V Jornada d’Educadors Socials de Centres Penitenciaris

El proper dimecres 15 de maig, tindrà lloc al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada la V Jornada d’Educadors Socials de Centres Penitenciaris. El lema d’aquest any, “Canviem realitats, revoluciona’t!”, fa referència tant a l’objectiu de la tasca que duem a terme als centres, com a la nostra realitat professional.

En el decurs de la Jornada, presentarem dos programes socioeducatius:

- Educació intercultural en format digital, el nostre primer programa 2.0!! Una manera diferent, i molt engrescadora, de treballar la interculturalitat i fer alfabetització digital al mateix temps.

- Gestors culturals, una proposta pedagògica innovadora que vol trencar amb la imatge que identifica l’educador com a animador i oferir una altra manera de treballar, i entendre, el lleure en l’àmbit penitenciari, molt més en consonància amb la nostra pràctica educativa.

Completaran la Jornada una interessant ponència, “Educar per ser protagonistes”, i quatre tallers que permetran als participants posar en pràctica els continguts dels nous programes, conèixer les possibilitats del treball en xarxa i treballar continguts transversals.

Hi esteu tots convidats. Oferim un espai de trobada i de debat, per aprendre i compartir experiències i coneixements.

Programa
Inscripció fins al 9 de maig

Susana Gracia

  • 16:09
  • 2

Impressions sobre la II Mostra itinerant Sant Jordi DigiTale

El dia 23 d’abril donàvem inici a la II Mostra de relats en formats audiovisuals Sant Jordi DigiTale, organitzada pel programa AlfaDigital i la CoP TIC i Presó. El teatre del Centre Penitenciari de Dones de Barcelona,  ple a vessar,  acollia les internes expectants per veure les obres de les seves companyes i conèixer també una selecció de les produïdes en altres centres penitenciaris.

Inauguràvem així la Mostra itinerant pels centres penitenciaris que hi han participat amb audiorelats, videorelats i dMagaZines i que ha constituït una experiència intensa, motivadora i molt rica en matisos: des de la il·lusió per veure la pròpia producció en pantalla gran i de forma compartida, fins als comentaris de les autores durant l’acte de lliurament de certificats expedits pel Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE) i el reconeixement de l’esforç i dedicació de totes les participants.

El dies successius es van repetir escenes semblants en els CP Quatre Camins, CP Homes, CP Lledoners i CP Girona, que van acollir la Mostra amb el seu particular tarannà i disponibilitat, omplint biblioteques o auditoris, però amb idèntic entusiasme i emoció, posant de manifest, un cop més, que la riquesa del Sant Jordi DigiTale està en els productes, però també en la possibilitat de fer aquesta itinerància de les obres per tots els centres, cosa que dóna visibilitat als productes, fa possible la recepció càlida i el reconeixement a la creació.

Mesurar la dedicació, l’esforç, les competències desenvolupades, els sentiments remoguts, els descobriments de les pròpies capacitats, la creativitat posada en joc aquests dies és difícil. La quantificació només pot servir d’indicador del grau d’acceptació de la proposta. S’han presentat 30 audiorelats, 34 videorelats, 1 dMagaZine; hi han participat 6 centres penitenciaris i un centre educatiu de justícia juvenil, 100 interns i internes i 8 professionals.

La Mostra també es va completar amb una jornada al CEJFE en què es fomentava la reflexió al voltant de la proposta formativa de l’Àrea de Nous Projectes i Programes de Contingut Transversal de la Direcció General de Serveis Penitenciaris en què s’insereix aquesta iniciativa i que va incloure la intervenció d’ Oralia Paredes, especialista en comunicació i educació de la Universitat Autònoma de Barcelona qui va presentar la ponència “La màgia de la paraula. La narració com a mitjà d’expressió personal i eina per a descobrir el món”.

En definitiva, una experiència positiva que ens anima a continuar aprofundint en metodologies que ens ajudin a introduir transversalment les TIC en accions socioeducatives i a cercar noves formes de comunicació i aprenentatge.

Llista de reproducció de totes les obres presentades

Elena Martín
Elena Martín