Gestió del coneixement


450 APUNTS

  • 09:54
  • 1

El dret a l’oblit a Internet

Carrils a la neuEl Tribunal de Justícia de la Unió Europea va dictaminar en una sentència el passat 13 de maig que els seus ciutadans poden exercir el dret a l’oblit a Internet. L’origen d’aquesta sentència és a Catalunya: Mario Costeja González va presentar una demanda al Tribunal de Justícia de la UE perquè el seu nom apareixia en una informació sobre subhasta d’immobles a La Vanguardia el 19 de gener de 1998, on se’l vinculava a un embargament de la Seguretat Social que ja havia estat resolt i liquidat.

La sentència estableix que els cercadors estan obligats a retirar de les seves llistes de resultats producte de les cerques pel nom d’una persona els enllaços a les pàgines web publicades per tercers que continguin informació sobre aquesta persona que sigui inadequada, irrellevant (o que hagi perdut la rellevància) i/o excessiva quan un ciutadà europeu ho demani, fins i tot quan la informació sigui vertadera i lícita.

El reconeixement del dret a l’oblit comporta un canvi significatiu en relació amb la situació anterior, que considerava que el cercador era sempre neutral i, davant d’un conflicte, el ciutadà s’havia d’adreçar únicament al mitjà de comunicació o lloc web que allotgés la informació contravertida. Deixa, doncs, en mans dels ciutadans la potestat de decidir si les seves dades han de ser o no en línia i crea un precedent a l’hora de regular les relacions entre les empreses TIC i els usuaris. La mera sol·licitud de supressió de continguts, però, no sempre garanteix que aquests continguts acabin sent eliminats, com posa de manifest Julia Fioretti en aquest article a Bussines Insider.

Google –malgrat estar disconforme amb la sentència, com va explicitar el seu director legal David Drummond, en aquest article a The Guardian– va crear ràpidament un formulari perquè els interessats puguin exercir aquest dret i ha accedit a eliminar més del 50% dels resultats de cerca que han estat objecte de sol·licitud en aquest sentit. Posteriorment, també el cercador de Microsoft, Bing, va treure el seu propi formulari.

Però aquest dret reconegut judicialment ha aixecat força controvèrsia: els seus crítics addueixen que es tracta de censura a la Xarxa –un posicionament que Google comparteix, com ja hem vist abans– i que, a més, pot beneficiar delinqüents i malfactors, atès que ja s’han produït casos de persones condemnades per delictes que han demanat l’eliminació de la informació perjudicial per a la seva imatge. A més, afirmen que el dret a l’oblit no existeix, atès que la informació continua sent a Internet… amb la diferència que a partir d’ara serà molt més difícil i car trobar-la. Per facilitar la localització d’aquesta informació i eludir els efectes de l’aplicació de la sentència, ja s’ha creat la pàgina web Hidden from Google (amagat per part de Google).

I és que, tal com afirma Howard Rheingold, “la xarxa reacciona davant la censura com davant un dany, i canvia la ruta del tràfic al seu voltant del mateix per evitar-la”. El sociòleg i professor Viktor Mayer-Schönberger, autor del llibre Delete: The Virtue of Forgetting in the Digital Age (Eliminar: la virtut d’oblidar en l’era digital), afirma que la informació digital gairebé mai no desapareix, per molt que ho vulguem, per la qual cosa el passat roman en el present: la memòria digital ens denega així la capacitat de perdonar.

I vosaltres, què en penseu?

  • 12:08
  • 0

Go lean! El repte de la gestió eficient

PlomaEl lean thinking (un concepte basat en la reducció al màxim de les ineficiències, d’allò que és accessori i no aporta valor) va néixer a les fàbriques Toyota del Japó després de la Segona Guerra Mundial, i es va popularitzar a partir de la publicació l’any 1990 del llibre The Machine that Changed the World (La màquina que va canviar el món), de James P. Womack, Daniel T. Jones i Daniel Roos. En aquesta obra es van establir els cinc principis lean:

  • Establir clarament què és allò que crea valor des de la perspectiva del client.
  • Identificar tots els passos al llarg de la cadena de valor.
  • Dur a terme aquelles accions que creen el corrent de valor.
  • Fer només allò que demana el client en el moment que ho demana (just in time).
  • Treballar per assolir la perfecció mitjançant l’eliminació de capes successives de malbarataments.

El mètode lean té la seva expressió més genuïna i holística aplicada a la gestió: és el lean management. Es fonamenta en el client, que és qui defineix el valor, i en funció d’això es desenvolupen i consoliden els processos per proveir aquest valor. Els processos són executats per persones que, quan reben el suport i el lideratge adequats, són capaces de millorar contínuament aquests processos per afegir valor per al client. Es tracta, en definitiva, de gestionar els processos sense malbarataments, amb un cost mínim i amb la màxima eficiència.

El lean management pot ser aplicat a qualsevol tipus d’organització, també a l’Administració pública. Però és obvi que l’Administració no es mou en un context de la competència empresarial, sinó en un context d’equitat, per la qual cosa cal adaptar la metodologia a la realitat de la governança, on el terme client s’ha de substituir pel d’usuari o ciutadà: es tracta d’incrementar la capacitat de l’Administració per oferir serveis de més qualitat amb menys recursos (treball, temps i diners), reduïnt les ineficiències, amb millores contínues i el màxim respecte cap a les persones. Tal com exposa Alberto Ortiz de Zárate en aquest post al seu blog Administraciones en red, un servei públic gestionat amb la metodologia lean hauria de basar-se en els fonaments següents:

  • Entendre com es produeix valor per al ciutadà i organitzar-se per generar-ne el màxim amb el mínim de malbaratament.
  • Dissenyar els projectes perquè cada pas es faci de manera fluïda i fàcil d’entendre.
  • Apoderar tothom que participa en els processos perquè tinguin iniciativa per resoldre qualsevol problema que pugui sorgir i per assegurar-se que no es repetirà.
  • Eliminar els conceptes de competència individual i d’assignació de culpabilitat, i apreciar en canvi els errors com a oportunitats per millorar.
  • Autoorganitzar els grups de treball per trobar sempre la millor solució als problemes, amb l’aplicació del mètode assaig-error.
  • Els càrrecs públics i comandaments intermedis han de posar-se al servei dels grups de treball per aconseguir recursos, eliminar obstacles organitzatius i optimitzar al màxim el potencial de les persones.

Per poder implantar un model lean cal dur a terme prèviament les tasques següents:

  • Establir quin és l’estat actual de la nostra organització de manera clara i concisa.
  • Detectar quines són les oportunitats de millora.
  • Dissenyar l’estat futur que volem assolir.
  • Planificar i dirigir el canvi.

Com ja hem vist, una de les claus del mètode lean és l’eliminació dels malbarataments. Però quins són els malbarataments principals que dificulten l’eficiència dels serveis públics? Alberto Ortiz de Zárate, en aquest altre post, n’ofereix unes pistes:

  • Retards que pateixen els ciutadans.
  • Duplicacions (tant pel que fa al servei als ciutadans com pel que fa a l’organització interna).
  • Moviments innecessaris per als ciutadans (en els serveis presencials i en la usabilitat dels webs).
  • Comunicació confusa cap als ciutadans, en el fons (contingut) i en la forma (tipus de llenguatge).
  • Absència de tracte correcte al ciutadà.
  • Errors en la prestació dels serveis.

En temps d’austeritat, ser capaços de fer més i millor amb menys ha de ser la nostra fita principal: apuntem-nos, doncs, al lean!

  • 09:24
  • 1

Com retenim el coneixement?

“Per gestionar el coneixement cal estar molt emprenyat”. Així, tal com raja; amb aquestes paraules concloïa Javier Martínez Aldanondo la seva intervenció sobre retenció del coneixement en la sessió d’Espais de Gestió del Coneixement, que va tenir lloc al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.

Argumentava que si no estàs molt enfadat no hi ha manera que les coses canviïn. I ara la feina és fer que els directius s’enfadin prou com per introduir la gestió del coneixement en l’estratègia de les seves organitzacions.

Les pèrdues de coneixement que pateixen les organitzacions per canvis de feina o per jubilacions dels professionals afecten de manera directa en els comptes de resultats. No disposar d’una estratègia de gestió, retenció i transferència del coneixement provoca que s’hagin de fer les mateixes feines diverses vegades, encarregar-les fora, haver de tornar-les a aprendre, etc. amb les conseqüències econòmiques que això comporta.

Això es podria solucionar amb previsió i amb una bona estratègia de gestió del coneixement. Ara encara estem a les beceroles, però d’aquí uns anys aquesta estratègia serà fonamental en qualsevol organització intensiva de coneixement, com les administracions públiques en què la seva matèria primera no és altra que el coneixement.

Per retenir el coneixement, en primer lloc s’ha d’identificar el coneixement crític que es vol retenir i no començar mai per les persones. En segon lloc s’han d’identificar els experts i els possibles substituts i –punt clau- implicar-hi el cap i considerar-ho com un procés en l’organització. En tercer lloc, cal dissenyar una estratègia de treball per transferir el coneixement, no només emmagatzemar-lo. Per això, cal formació de l’expert com a instructor i també cal formació per al substitut. Segons el tipus de coneixement que cal retenir se seleccionen les eines del pla de transferència (entrevista, mapa de coneixement, CoP, mentoratges, bases de coneixement, etc.). I cal establir un contracte ferm de compromís amb el procés de transferència entre l’expert, el substitut i el cap.

Tenim un camí traçat, el seguim?

  • 12:22
  • 0

Curs de dinamització de tennis al Centre Penitenciari Brians 1

Curs tennis a Brians 1Dotze professionals esportius dels diferents centres han assistit al primer curs de dinamització d’esports de raqueta als centres penitenciaris, que s’ha celebrat durant els dies 10, 11 i 12 de juny al Centre Penitenciari Brians 1.

En el curs, impartit de manera excel·lent per Josep Campos, responsable de l’Àrea de Docència de la Federació Catalana de Tennis, hem aprés diferents variants sobre la dinamització d’esports de raqueta als centres.

Les sessions han combinat de manera satisfactòria l’aprenentatge de les metodologies adequades per iniciar aquest esport i les seves variants als centres, així com una part de perfeccionament del nostre nivell previ, a través de jocs i competicions diverses entre nosaltres.

Cal destacar que la pràctica del tennis i les seves variants té molts adeptes entre la població penitenciària, i és una activitat molt sol·licitada malgrat que té un elevat component tècnic i de precisió.

Està previst un segon torn del mateix curs durant la primera setmana d’octubre per a la resta de professionals esportius dels centres.

David Ballester

  • 13:56
  • 0

El que ens ha deixat la III Mostra de Relats Digitals Sant Jordi DigiTale 2014

Sant Jordi ha passat, però encara ens queden les sensacions de la III Mostra Sant Jordi DigiTale. I és que la d’enguany ha estat una Mostra molt intensa. Per una banda, pels tallers previs que hem fet als centres i que han derivat en moltes aportacions a la Mostra. Per altra, pel programa extens de presentacions de la Mostra: dos actes a les biblioteques de Barcelona i 6 actes als centres penitenciaris participants. Però són moltes les claus que ens fan sentir que aquesta III Mostra ha estat molt intensa i que el balanç és molt positiu:

  • Hi han participat 7 centres penitenciaris i un centre de justícia juvenil: CP Dones de Barcelona, CP Brians 1 (mòdul de Dones), CP Girona, CP Homes de Barcelona, CP de Joves, CP Quatre Camins, CP Ponent i  Centre Educatiu L’Alzina.
  • S’han presentat 90 obres en diferents formats: AudioRelats, VideoRelats, FotoRelats, documenTIC, VideoClips i dMagaZines.
  • Hi han participat més de 100 interns i internes.
  • Hi han participat 40 professionals (una part dels quals han presentat obres pròpies o han participat en obres col·lectives i d’altres han possibilitat que els interns i les internes les hagin pogut crear i presentar).
  • Les obres s’han generat des de diferents àmbits dels centres, en moltes ocasions treballant de manera col·laborativa: biblioteques, taller de teatre, escoles, educadors socials, Punts TIC/Òmnia, tallers d’arts plàstiques, taller de música.
  • S’han difós les obres a través de dues mostres externes: a la Biblioteca Sant Pau-Santa Creu i a la Biblioteca Xavier Benguerel de Barcelona.
  • Hem publicat al blog AlfaDigital posts on es poden veure i escoltar les obres presentades per cada centre. A més, totes les obres en format de vídeo estan disponibles al canal de Youtube del programa AlfaDigital.
  • El projecte DigiTale ha acompanyat tot aquest procés amb la realització de 9 tallers amb interns i internes i professionals dels centres (entre desembre 2013 i abril 2014).
  • La Mostra Sant Jordi DigiTale no és un concurs: no es donen premis sinó reconeixement per a tothom per l’obra feta (mostres als centres i a les biblioteques) i es difonen totes les obres a través d’Internet.
  • La Mostra fomenta l’ús de Creative Commons, tant en l’ús dels materials gràfics i sonors que s’incorporen a les obres com en les llicències de les mateixes obres.

Tot això ha estat possible gràcies a la implicació, interès i entusiasme de professionals i interns amb la metodologia i les propostes del projecte DigiTale: a poc a poc la metodologia dels relats digitals va formant part de la cultura dels centres i es va integrant en diferents accions socioeducatives, d’expressió i comunicació.

Volem agrair la participació i l’acollida de les mostres per part dels diferents centres. I també volem agrair el suport que ens han donat el programa Compartim, les Biblioteques de Barcelona (en general i les biblioteques Sant Pau-Santa Creu i Xavier Benguerel en particular), la Direcció General de Telecomunicacions i Societat de la Informació i l’Associació Andròmines.

Continuem endavant amb tot aquest moviment que es va creant a l’entorn de la metodologia DigiTale, que al mateix temps es va enriquint amb les obres produïdes i la diversitat de les aplicacions que s’hi fan. Com diu Zygmut Bauman, “la cultura és a la vegada fàbrica i refugi de la identitat”.

Julio Zino
Julio Zino