Gestió del coneixement


447 APUNTS

  • 06:27
  • 4

Planeta Web 2.0, un bon text per compartir

Publicat ara fa una any per la Universitat de Vic. És un text molt clar, que fa un exercici de síntesi inestimable. Cada capítol acaba amb un resum de cinc idees bàsiques i cinc lectures d’ampliació. Com que està en un llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial SenseObraDerivada, us el podeu descarregar des del web oficial del llibre. Vegeu-ne el contingut:Prólogo
La inflación lingüística llamada Web 2.0. Por Alejandro Piscitelli
Capítulo 1. Nociones básicas alrededor de la Web 2.0. Por Hugo Pardo Kuklinski
Capítulo 2. Intercreatividad y Web 2.0.
La construcción de un cerebro digital planetario. Por Cristóbal Cobo Romaní
Capítulo 3. Mapa de aplicaciones. Una taxonomía comentada. Por Cristóbal Cobo Romaní
Capítulo 4. Un esbozo de ideas críticas sobre la Web 2.0. Por Hugo Pardo Kuklinski
Capítulo 5. Aprendizaje colaborativo. Nuevos modelos para usos educativos. Por Cristóbal Cobo Romaní
Capítulo 6. Mobile devices y aplicaciones Web 2.0. La Sociedad en red móvil. Por Hugo Pardo Kuklinski
Capítulo 7. El Cierre. Reflexiones hacia la Web semántica. Por Cristóbal Cobo Romaní y Hugo Pardo Kuklinski
Bibliografía

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Jesús Martínez Marin
  • 06:02
  • 4

La Biblioteca, a tota vela!

A més de continuar subministrant les píndoles de coneixement que necessitin les comunitats de pràctica del programa Compartim, la Biblioteca del CEJFE acabem d’estrenar el nostre portal virtual a NetVibes. Aquesta pàgina configurable de manera fàcil i intuïtiva és un recurs idoni per aplegar en una entrada comuna el conjunt de serveis que oferim a hores d’ara:

  • l‘hemeroteca en línia (amb més d’11 mil articles d’especialitat) accessible només des de la intranet del Departament
  • el bloc a Blogger per anunciar i comentar les novetats bibliogràfiques i altres materials
  • el xat amb Cbox encastat al bloc mateix per parlar de manera síncrona amb els usuaris
  • el twitter per comunicar, també al bloc, les últimes notícies i avisos
  • Facebook per publicitar la Biblioteca i els seus actes, mitjançant fotos, vídeos, presentacions, comunicació d’esdeveniments…
  • cerca als catàlegs BEG (Biblioteques Especialitzades de la Generalitat) i CCUC (Catàleg Col·lectiu de les Universitats)

I, si amb aquest reguitzell d’eines web 2.0 no us solucionem els vostres requeriments o no sabeu ben bé com desenvolupar-vos amb aquests serveis de comunicació, sisplau no dubteu a contactar amb nosaltres a biblioteca_cejfe.dj@gencat.cat. Som al vostre servei!Vegeu tot l’article a e-moderadors

Montserrat Garcia Rabinad
  • 07:15
  • 2

Vídeo-rap musical per divulgar la ciència

Demà, 10 de setembre, es posa en marxa el gran col·lisionador d’hadrons (LHC, Large Hadron Collider), l’accelerador de partícules més potent del món, a les instal·lacions del CERN, el Laboratori Europeu de Física de Partícules Elementals, a prop de la ciutat suïssa de Ginebra.Les persones expertes en física de partícules esperen fer-hi importants descobertes sobre noves partícules (el bosó de Higgs), l’antimatèria, l’energia i la matèria fosques, microforats negres, supersimetria… Davant aquest interès, la pregunta és: ¿com acostar al gran públic la importància de la nova era que per a la Física està punt d’encetar-se de manera amena i divulgativa? Una imaginativa resposta la trobem en un recurs que es val de les potencialitats del web 2.0: un vídeo musical a YouTube, el rap del Large Hadron. Bon ball!!

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Xavier Lasauca Cisa
  • 12:31
  • 3

Noves solucions per aprendre anglès

El setembre és el mes de tornada a la feina i, també, a les rutines habituals després de les vacances. N’hi ha una que ja és tot un clàssic: aprendre anglès. Només cal fer un ràpid cop d’ull als quioscos per adonar-se que es tracta de l’eterna assignatura pendent de molta gent. Per això, aquest tòpic de tardor fa reflexionar sobre les metodologies d’aprenentatge que es fan servir habitualment, com el cas del Bloc per aprendre anglès.

El setembre, doncs, sembla un mes propici per provar les noves eines i possibilitats que trobem a Internet. En el meu cas, estic provant la plataforma Myngo –que us recomano– combinada amb Skype (també Sclipo esta oferint solucions pedagògiques d’aquesta mena). Per cert, la meva professora és de Filipines.

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Jesús Martínez Marin
  • 11:20
  • 2

Ideas4all: compartir idees per innovar

La wikieconomia ens explica que els productes i serveis s’innoven gràcies al crowdsourcing (les idees de la multitud). A Internet han sorgit una dotzena de llocs web amb aquesta filosofia. La majoria estan especialitzats per àrees o sectors, com Cambrian House (nous negocis i tecnologies) o Innocentive (ciència i tècnica). Ara bé, n’hi ha d’altres que actuen com a simples bancs d’idees, Ideawicket i Globalideabank. D’entre els d’aquest grup destaca Ideas4all, que s’ha proposat reunir en els dos propers anys un milió d’idees de tota mena: culturals, polítiques, socials, industrials i científiques.

La seva creadora, Ana Maria Llopis, física i enginyera de materials, creu que la gent estem disposats a regalar idees si les podem acabar veient materialitzades. En aquesta línia, la plataforma Ideas4all serveix per intercanviar i democratitzar les idees, la innovació i el coneixement, a més de resoldre problemes i desafiaments. Ens hi podem registrar en tres modalitats: ideator (aportant idees), questor (exposant problemes) o navigator (votant i comentant les propostes dels altres).

Si som ideators (creadors d’idees), podem decidir fins quin nivell cedim els drets de propietat intel·lectual a la comunitat:

  • O bé amb llicència Creative Commons, per la qual retindrem l’autoria de la idea, però cedirem la resta de drets.
  • O bé amb la modalitat Ideas4all, en què com a autors retindrem el copyright i sols cedirem al portal el dret a exposar les nostres idees.
  • Si ens preocupen els drets de patents, podem exposar la idea només a grans trets, sense mostrar-ne tots els detalls.

Font: CiberPaís núm. 519, de 4 de setembre de 2008

Jordi Graells Costa
  • 10:40
  • 3

Un relat per superar la xenofòbia compartint vivències

Des dels nostres àmbits professional, social i personal, podem aconseguir petits canvis, molt importants per a la societat, que col·laborin a eradicar el pensament únic i dogmàtic. Com la història que us explico a continuació, que mostra com la convivència —compartint l’experiència quotidiana— pot ajudar a vèncer idees xenòfobes.Sempre que acabo una mesura de llibertat vigilada, especialment si ha estat llarga i s’han assolit els objectius inicials, acostumo a preguntar al jove què li ha suposat complir el programa de la mesura, quins profits n’ha tret i què creu que he de canviar en la meva intervenció per aconseguir uns objectius òptims. Escolto amb atenció les reflexions, ja que al seu darrere hi ha autèntiques veritats metodològiques que ens poden fer créixer en la nostra professió.

Darrerament he tancat l’expedient d’un jove que estava complint una llarga mesura de llibertat vigilada per una agressió xenòfoba. Va agredir un immigrant sud-americà perquè, al començament de la intervenció, el va considerar un sudaca borratxo. Divuit mesos després, lamentava haver fet mal a una persona embriagada i va reconèixer el seu desconeixement de la realitat de la població immigrada per no haver-hi conviscut. Actualment el jove ha compartit llocs de treball amb immigrants amb qui, fins i tot han sortit de festa, curiosament amb un altre jove també amb antecedents de llibertat vigilada pel mateix motiu.

No caldria descobrir que aquesta vivència li ha fet caure la crosta totalitària que havia tingut en el seu pensament…

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Miquel Àngel Tapias
  • 06:45
  • 0

Compartim a l’agost

El mes d’agost dos professionals de la gestió del coneixement s’han fet ressò del programa Compartim: Marcelo Lasagna al butlletí electrònic de Catenaria núm. 28 i Miguel Cornejo en una entrevista publicada a la revista Learning Review.

Post de Jesus Martínez al bloc e-moderadors “Compartim a l’agost”

Post d’Antonio Olaya al bloc e-moderadors “Lasagna, Marcelo: ¿Cómo mejorar los resultados de gestión utilizando el conocimiento? La experiencia del Departamento de Justicia de la Generalitat de Catalunya”

Post de Laura Villanova al bloc Gestió del coneixement “L’Administració del segle XXI”

Entrevista a Miguel Cornejo Castro a Learning Review

Jesús Martínez Marin