Gestió del coneixement


444 APUNTS

  • 12:31
  • 3

Noves solucions per aprendre anglès

El setembre és el mes de tornada a la feina i, també, a les rutines habituals després de les vacances. N’hi ha una que ja és tot un clàssic: aprendre anglès. Només cal fer un ràpid cop d’ull als quioscos per adonar-se que es tracta de l’eterna assignatura pendent de molta gent. Per això, aquest tòpic de tardor fa reflexionar sobre les metodologies d’aprenentatge que es fan servir habitualment, com el cas del Bloc per aprendre anglès.

El setembre, doncs, sembla un mes propici per provar les noves eines i possibilitats que trobem a Internet. En el meu cas, estic provant la plataforma Myngo –que us recomano– combinada amb Skype (també Sclipo esta oferint solucions pedagògiques d’aquesta mena). Per cert, la meva professora és de Filipines.

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Jesús Martínez Marin
  • 11:20
  • 2

Ideas4all: compartir idees per innovar

La wikieconomia ens explica que els productes i serveis s’innoven gràcies al crowdsourcing (les idees de la multitud). A Internet han sorgit una dotzena de llocs web amb aquesta filosofia. La majoria estan especialitzats per àrees o sectors, com Cambrian House (nous negocis i tecnologies) o Innocentive (ciència i tècnica). Ara bé, n’hi ha d’altres que actuen com a simples bancs d’idees, Ideawicket i Globalideabank. D’entre els d’aquest grup destaca Ideas4all, que s’ha proposat reunir en els dos propers anys un milió d’idees de tota mena: culturals, polítiques, socials, industrials i científiques.

La seva creadora, Ana Maria Llopis, física i enginyera de materials, creu que la gent estem disposats a regalar idees si les podem acabar veient materialitzades. En aquesta línia, la plataforma Ideas4all serveix per intercanviar i democratitzar les idees, la innovació i el coneixement, a més de resoldre problemes i desafiaments. Ens hi podem registrar en tres modalitats: ideator (aportant idees), questor (exposant problemes) o navigator (votant i comentant les propostes dels altres).

Si som ideators (creadors d’idees), podem decidir fins quin nivell cedim els drets de propietat intel·lectual a la comunitat:

  • O bé amb llicència Creative Commons, per la qual retindrem l’autoria de la idea, però cedirem la resta de drets.
  • O bé amb la modalitat Ideas4all, en què com a autors retindrem el copyright i sols cedirem al portal el dret a exposar les nostres idees.
  • Si ens preocupen els drets de patents, podem exposar la idea només a grans trets, sense mostrar-ne tots els detalls.

Font: CiberPaís núm. 519, de 4 de setembre de 2008

Jordi Graells Costa
  • 10:40
  • 3

Un relat per superar la xenofòbia compartint vivències

Des dels nostres àmbits professional, social i personal, podem aconseguir petits canvis, molt importants per a la societat, que col·laborin a eradicar el pensament únic i dogmàtic. Com la història que us explico a continuació, que mostra com la convivència —compartint l’experiència quotidiana— pot ajudar a vèncer idees xenòfobes.Sempre que acabo una mesura de llibertat vigilada, especialment si ha estat llarga i s’han assolit els objectius inicials, acostumo a preguntar al jove què li ha suposat complir el programa de la mesura, quins profits n’ha tret i què creu que he de canviar en la meva intervenció per aconseguir uns objectius òptims. Escolto amb atenció les reflexions, ja que al seu darrere hi ha autèntiques veritats metodològiques que ens poden fer créixer en la nostra professió.

Darrerament he tancat l’expedient d’un jove que estava complint una llarga mesura de llibertat vigilada per una agressió xenòfoba. Va agredir un immigrant sud-americà perquè, al començament de la intervenció, el va considerar un sudaca borratxo. Divuit mesos després, lamentava haver fet mal a una persona embriagada i va reconèixer el seu desconeixement de la realitat de la població immigrada per no haver-hi conviscut. Actualment el jove ha compartit llocs de treball amb immigrants amb qui, fins i tot han sortit de festa, curiosament amb un altre jove també amb antecedents de llibertat vigilada pel mateix motiu.

No caldria descobrir que aquesta vivència li ha fet caure la crosta totalitària que havia tingut en el seu pensament…

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Miquel Àngel Tapias
  • 06:45
  • 0

Compartim a l’agost

El mes d’agost dos professionals de la gestió del coneixement s’han fet ressò del programa Compartim: Marcelo Lasagna al butlletí electrònic de Catenaria núm. 28 i Miguel Cornejo en una entrevista publicada a la revista Learning Review.

Post de Jesus Martínez al bloc e-moderadors “Compartim a l’agost”

Post d’Antonio Olaya al bloc e-moderadors “Lasagna, Marcelo: ¿Cómo mejorar los resultados de gestión utilizando el conocimiento? La experiencia del Departamento de Justicia de la Generalitat de Catalunya”

Post de Laura Villanova al bloc Gestió del coneixement “L’Administració del segle XXI”

Entrevista a Miguel Cornejo Castro a Learning Review

Jesús Martínez Marin
  • 07:00
  • 2

Nova eina de Google per conéixer les paraules més buscades

A començaments d’agost Google va presentar Insights for Search, una nova eina per conéixer els termes més buscats a la xarxa definits geogràficament (països, comunitats autònomes i, en alguns casos, províncies) o bé per períodes concrets de temps.Insights for Search està destinat inicialment a professionals del màrqueting, però també pot ser útil a molts altres usuaris.

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Núria Vives Leal
  • 08:10
  • 0

L’Administració del segle XXI

Marcelo Lasagna, en el butlletí núm. 28 de Catenaria, publica l’article “El Gobierno del siglo XXI: más innovación en la gestión que tecnología” en què afirma que les administracions públiques tenen una gran capacitat per impulsar la societat del coneixement.

Lasagna apunta diverses línies d’acció:

  • Difusió i promoció de l’ús de les tecnologies de la comunicació.
  • Canvis en l’organització per augmentar-ne la productivitat i donar més i millors serveis als ciutadans.
  • Extensió de les fórmules d’informació i participació dels ciutadans.
  • Transformació de les formes d’interacció amb els ciutadans: cal facilitar l’accés als serveis que ofereix l’Administració.

La progressiva aplicació de les TIC ha millorat la prestació dels serveis que ofereixen als ciutadans i ha optimitzat la gestió administrativa. Els processos d’intercanvi de coneixement entre treballadors del sector públic i entre aquests i persones externes atorguen a la informació un valor estratègic, que, gestionat adequadament, pot augmentar l’efectivitat de l’organització.

Tanmateix, per a Lasagna, el sector públic encara està estructurat amb una lògica allunyada de la societat del coneixement i, per tant, calen transformacions no només en l’àmbit tecnològic. En aquest sentit, han d’afectar tots els treballadors sense exclusió i s’han d’adreçar a la reorganització de les tasques, la gestió dels recursos humans i molt especialment, a l’impuls de la formació.

L’article conclou que, perquè l’impuls polític condueixi el sector públic a la societat del coneixement, cal:

  • Tenir una visió clara i global i un bon model inicial.
  • Tenir uns objectius realistes i establir indicadors de seguiment i d’avaluació.
  • Implicar tota l’organització en els processos de canvi.
  • Entendre que aquests canvis incidiran en el desenvolupament de l’entorn econòmic i social.
Laura Villanova
  • 07:35
  • 0

Canals de periodisme ciutadà

Darrerament han proliferat diverses iniciatives d’expressió ciutadana en format multimèdia en què els usuaris poden exposar les seves idees o relatar algun succés del qual hagin estat testimonis.

Com a exemples:

  • Citizen News: un canal de Youtube on els usuaris poden publicar els vídeos que han gravat sobre fets que han presenciat.
  • El portal http://www.envivoahora.tv/, de l’empresa valenciana Virtual Connection Group, permet fer transmissions en directe.
  • La mateixa empresa Virtual Connection Group ha engegat un projecte de televisió a la carta en què els usuaris elaboren els seus propis programes d’accés obert o restringit a uns determinats usuaris i de pagament, http://www.tuhaceslatv.com/.

L’anomenat periodisme ciutadà no pretén substituir el periodisme tradicional, però en facilitar el pluralisme informatiu, amplia l’abast dels mitjans tradicionals i fomenta la participació ciutadana.

Vegeu tot l’article a e-moderadors

Joana Soteras Guixà

Joana Soteras