Gestió del coneixement


438 APUNTS

  • 18:09
  • 2

Persones 2.0 per a empreses 1.0

Amb aquest títol, Baptista Borrell, publicava el 10 de març, a La Vanguardia, a la columna Debat. Les TIC, l’article “Persones 2.0 a empreses 1.0“, on reflexiona sobre el fet que les persones que avui formen part de les organitzacions ja han incorporat entorns relacionals i d’aprenentatge basats en l’ús de les TIC, gràcies a la irrupció dels dispositius mòbils, i conclou: «Un cop més, els hàbits personals provoquen canvis corporatius, però en aquest cas no només tecnològics, sinó també organitzatius.»

L’autor argumenta que les organitzacions, davant de l’auge i l’expansió dels nous usos i dispositius, han hagut de modificar les seves estratègies comunicatives per no quedar-se enrere i també s’han fet visibles, ja que s’han posicionat com a marca a les xarxes socials.

Tanmateix, encara hi ha distància entre els professionals que, a títol individual, ja han integrat les TIC a la seva vida quotidiana (persones 2.0, segons Baptista Borrell) i les empreses de les quals formen part. Algunes, amb visió de futur, han assumit el repte i comencen a integrar les mateixes xarxes socials, dispositius i aplicacions que usen les persones que les componen en la seva dinàmica professional.

Tot plegat, m’ha fet pensar que el programa Compartim i e-Catalunya són un exemple d’aquest procés a l’Administració, on aquí sí, des d’un punt de vista laboral, els seus membres van incorporant hàbits de treball col·laboratiu, competències relacionals basades en les TIC i configuren els seu propis entorns d’aprenentatge professional.

Altres articles i documents de Baptista Borrell

Joan Galeano

  • 18:25
  • 1

Coworking

Sessió sobre coworking al CEJFECreatiu, col·laboratiu, coworking… Així es presenta en el seu web Makers of Barcelona –MOB–, un espai de coworking on diferents professionals i petites empreses desenvolupen els seus projectes creant sinergies i col·laboracions amb la comunitat que s’hi crea. Yoel Karaso, soci de la comunitat MOB, ens en va explicar els detalls en la sessió Coworking: nous espais de treball i col·laboració, que va tenir lloc ahir al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada.

També hi van participar Cristina Martínez-Sandoval, ambaixadora a Barcelona de CoworkingSpain, plataforma d’espais de coworking i de cotreballadors, i Albert Cañigueral, fundador del blog ConsumoColaborativo.com i connector de OuiShare a Barcelona.

Tots els assistents es van interessar per aquesta manera de treballar, que té punts de contacte amb el treball col·laboratiu impulsat pel programa Compartim. El debat va ser ric i les propostes engrescadores, com ara l’oferta de crear un laboratori per experimentar el treball col·laboratiu entre Administració i la comunitat MOB.

Públic a la sessió sobre coworking al CEJFEEl funcionament és senzill. Es disposa d’un gran espai on es lloguen taules i equips informàtics, si cal, a mitja jornada o a jornada completa (24 h). Allà els professionals desenvolupen els seus projectes, però s’organitzen activitats i es dediquen espais perquè les persones es puguin conèixer i crear comunitat. Els professionals provenen de diversos camps del coneixement: dissenyadors, informàtics, arquitectes, periodistes, etc. que poden aportar noves visions als projectes que es duen a terme a través d’aquesta connexió contínua que es crea a MOB.

A la sessió, també s’hi van debatre els límits a la creació que imposen les estructures jerarquitzades de grans empreses i organitzacions. Moltes veus insisteixen que les idees creatives i innovadores molts cops moren quan han de ser aprovades per estructures jeràrquiques que no tenen el coneixement suficient dels projectes que es proposen. El que cal és buscar la manera que pugui coexistir l’organització més horitzontal per a la creació i col·laboració, juntament amb l’organització jeràrquica, que ha de ser receptiva a noves propostes i fer confiança a les persones que volen desenvolupar projectes innovadors.

És per això que empreses més petites com les dels espais de coworking ho tenen més senzill a l’hora d’idear un servei i posar-lo al mercat sense intermediaris. El problema amb què topen, però, és la rigidesa del sistema administratiu, ja que no hi ha una figura jurídica que englobi les característiques flexibles del coworking, on en un mateix espai s’hi treballa, s’hi organitzen esdeveniments i exposicions, s’hi imparteix formació, s’hi fan activitats d’esbarjo, etc. En aquest sentit, cal que l’Administració doni resposta ràpida a les noves necessitats de la societat.

Aprofitant que la seu de MOB és molt a prop del Centre d’Estudis Jurídics, en acabar la sessió vam fer una visita en aquest espai i vam poder comprovar in situ l’ambient de creativitat que s’hi respira.

Joana Soteras

Joana Soteras

  • 18:01
  • 0

VI Jornada de Monitors Artístics de Centres Penitenciaris

La VI Jornada tindrà lloc al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE) el proper dia 14 de març,  amb el lema “Quinquis dels anys 1980: presons i delinqüència en l’àmbit de l’art” i comptarà amb la presència de Mery Cuesta,  comissària de l’exposició que es va fer al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona “Quinquis dels anys 1980: presons i delinqüència en l’àmbit de l’art”.  Mery Cuesta ens parlarà d’aquesta exposició, de l’outsider art (producció creativa feta per persones amb poc o cap contacte amb el món de l’art convencional i amb freqüència marginals, com ara,  interns de centres penitenciaris o malalts mentals) i ho relacionarà amb allò que fem als nostres tallers.

A més a més, podrem assistir al taller de yarnbombing (o l’art d’intervenir en els espais públics amb creacions de ganxet, mitja, punt de creu, etc.) que ens impartirà DUDUÀ.

Sóna interessant, oi? Us hi podeu apuntar des de la pàgina Inscripció ràpida a les activitats formatives del CEJFE.

Programa de la Jornada

Sobre la imatge: Yarnbombing Domus 2 (c) mc2 CC BY-SA 2.0

Sonia Marco

  • 15:51
  • 1

Academia El Caparazón: cursos en línia especialitzats en psicologia i mitjans socials

Dolors Reig és una psicòloga social, professora i consultora, especialista en el vessant social de les TIC i en formació electrònica (e-learning), i col·laboradora habitual del programa Compartim des dels seus inicis. Després de 20 anys de dirigir centres, programes i projectes de formació, i d’haver treballat com a conferenciant, consultora i gestora de formació en diverses empreses, institucions, administracions públiques, universitats i escoles de negocis, ara ha creat l’Academia El Caparazón. Es tracta d’un projecte únic a nivell internacional, especialitzat en cursos en línia sobre psicologia i mitjans socials.

Els cursos començaran a impartir-se a partir del 4 de març d’enguany. El primer, dedicat a la creativitat i com potenciar-la (6 setmanes de durada, 30 hores lectives) va ser presentat en el bloc El Caparazón, que Dolors Reig gestiona des de 2007. S’ha presentat ja un segon curs, dedicat a la psicologia de l’individu connectat (6 setmanes de durada, 30 hores lectives). Properament es presentaran els cursos següents:

-   màrqueting de continguts
-   educació 2.0 / e-learning 2.0
-   mitjans socials (bàsic i avançat)
-   ludificació (gamification).

Les places són limitades (un màxim de 20 alumnes). Els cursos ofereixen materials exclusius (no publicats abans), dos seminaris web, suport constant als participants, i un diploma i distintiu acreditatius de la formació. I, molt important, ofereixen la possibilitat de dur a terme una construcció activa de la reputació digital personal (els treballs destacats es faran visibles –amb el permís del participant– per a una audiència potencial de 100.000 persones).  Requereixen una actitud proactiva dels participants, que hauran de fer una activitat setmanal (individual o grupal), i prioritzar l’ús de les eines col·laboratives i de presentació més innovadores d’Internet. S’hi potenciarà la creació o difusió de blocs propis i de perfils a les xarxes socials, que tindran la consideració de carpeta electrònica.

El preu d’inscripció es pot satisfer d’una vegada (pagament mensual) o en quatre terminis (pagaments setmanals).

Els cursos formaran part de dos programes de postgrau encara per determinar, i permetran properament l’acreditació universitària –amb caràcter opcional– de la UNAM (Universitat Autònoma Nacional de Mèxic).

  • 13:48
  • 6

Premi al treball de la comunitat de psicòlegs d’assessorament tècnic penal

El passat dilluns 11 de febrer vam recollir el Premi de treballs de recerca, convocat per l’Associació Catalana de Pèrits Judicials i Forenses, pel treball Guia d’avaluació del testimoni en violència de gènere revisada (GAT-VIG-R), elaborat per la comunitat de pràctica de psicòlegs d’assessorament tècnic penal del programa Compartim. El lliurament de premis va tenir lloc a la seu de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona (ICAB), durant una vetllada emmarcada en les celebracions del seu patró, Sant Raimon de Penyafort.

Des de la mateixa associació, ens van informar que van entrar en competició tres treballs més, i que el nostre projecte va ser escollit per al premi amb la unanimitat del jurat.

La valoració que podem fer de tot plegat no pot ser més positiva i encoratjadora. La CoP de psicòlegs d’assessorament tècnic penal ha estat treballant en la revisió de la guia GAT-VIG-R des de l’any 2009. En el marc del Departament de Justícia i del Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada, el reconeixement de la nostra feina ha estat en tot moment molt positiu i des d’aquí ho volem agrair. Però no podem obviar, d’altra banda, que aquest premi atorgat suposa un reconeixement extern revestit d’un gran valor simbòlic per a tots nosaltres, provinent d’un col·lectiu aliè a la nostra disciplina, però agermanat a través del mateix objecte de treball.

El premi el vam recollir nosaltres, Nicolàs Barnés i Josefí Pons, psicòlegs de l’Equip d’Assessorament Tècnic Penal de Tarragona, en nom de tots els psicòlegs de tots els equips de Catalunya, i també ens va acompanyar a l’acte la psicòloga Montserrat Farran, de l’equip de Barcelona. A part de l’immillorable tracte rebut per part de l’Associació Catalana de Pèrits Judicials i Forenses i per part de l’ICAB, vam tenir el privilegi de comptar amb l’acompanyament i el suport del director general d’Execució Penal a la Comunitat i de Justícia Juvenil, Joaquim Claveguera; del subdirector general de Reparació i Execució Penal a la Comunitat, Marc Cerón; de la cap de l’Àrea de Reparació i Atenció a la Víctima, Lídia Serratusell; del cap del Servei de Suport a l’Execució Penal de Tarragona, Salvador Miquel; del gerent de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l’Hospitalet, Francesc García, i de la cap del Servei de Suport a l’Execució Penal, Carmen Pozo.

Doncs bé, en moments difícils i de crisi (ja no econòmica, sinó quasi existencial), tot això és un clar exemple que cal seguir treballant, reinventant, construint coneixement… i compartir-lo i aportar tot el que puguem per millorar la nostra feina. Per a nosaltres, va ser tot un honor exercir de representants dels nostres companys i companyes: gràcies!

Nicolàs Barnés i Josefí Pons

  • 12:56
  • 4

Els dMagaZines (revistes digitals en àudio) dels centres penitenciaris

Els dMagaZines, les revistes digitals en àudio, comencen a estendre’s als centres penitenciaris. El pioner ha estat Universo Cultural, el magazine abierto del MR4 del Centre Penitenciari Quatre Camins, que acaba d’arribar a la 12a edició. Però, segueixen el seu rastre els dMagaZines del Centre Penitenciari de Dones i del Centre Penitenciari de Girona: Femení Singular i La Mosca Magazine, respectivament. Els dMagaZines formen part del projecte AlfaDigital, de la Direcció General de Serveis Penitenciaris, que participa al programa Compartim a través de la CoP TIC i presó.

Fem un petit repàs de la història de tots tres dMagaZines, amb totes les seves peculiaritats.

Universo Cultural
, és fruit d’un procés de progressiva integració de les TIC en les accions socioeducatives, de la mà de les educadores que el coordinen: l’Elisabet i l’Elisenda. Van partir d’un grup presencial d’educació intercultural; van participar de manera molt activa en un grup de treball de la CoP d’educadors socials per a la incorporació de les TIC al programa d’educació intercultural; van començar a aplicar el producte realitzat, van vincular el grup d’educació intercultural a la ràdio del centre i, finalment, tota aquesta experiència la van aportar als dMagaZines, que vam començar a l’estiu de 2011. Tot i que el grup ha anat canviant d’integrants, la dinàmica s’ha mantingut, tant pel que fa a la producció de continguts com al compromís de complir amb la periodicitat mensual del dMagaZine. A més a més, la integració de les TIC en les seves activitats ha permès una contínua incursió en nous camps. A tall d’exemple, per a la celebració del primer aniversari de “Universo Cultural” van fer un videoclip participatiu, molt espontani i molt ben aconseguit.

En el cas de Femení Singular del Centre Penitenciari de Dones, es parteix d’una revista que té una història de 20 anys i que a poc a poc es va anar passant a formats digitals. Primer a través d’un bloc i a finals de l’any passat, comencen el seu camí com a dMagaZine Femení Singular. El grup de producció, coordinat per l’educadora Lorena, treballa de manera molt intensa amb les TIC, a través del Punt TIC-Òmnia del centre. Aquesta disponibilitat de mitjans fa possible que les participants puguin assajar les diferents possibilitats de les TIC: edició de la revista, tractament d’imatge, cerca d’informació per Internet… També, darrerament, a través del projecte AlfaDigital, hem estat treballant amb el grup amb les Narratives digitals, els AudioRelats i els VideoRelats.

La Mosca Magazine del Centre Penitenciari de Girona, és el dMagaZine més nou. És un producte molt experimental, on es barregen els AudioRelats i les produccions pròpies i li donen un particular format. De fet La Mosca Magazine neix d’una iniciativa de la Susanna, l’educadora que coordina el grup de treball, de començar a treballar l’oferta de càpsules formatives del projecte AlfaDigital. Vam començar al mes de novembre i amb les produccions individuals es va fer aquesta primera edició dedicada al Nadal. Paral·lelament, el grup ha anat aprofundint en el domini del programari que utilitzem (Audacity, per tota l’edició i muntatge de l’àudio) i estem a punt de començar una càpsula de formació en videorelats. Per la seva banda, el grup de treball continua consolidant el dMagaZine en continguts i periodicitat.

Els dMagaZines s’estan revelant com a un mitjà de comunicació molt accessible per la seva facilitat de producció, pels requeriments tècnics (tant en equipament com en programari) i que obre moltes portes vers l’adquisició de diferents competències. A tot això s’afegeixen les possibilitats de difusió a través de la xarxa, que permet un interessant i enriquidor intercanvi “dins-fora” dels centres penitenciaris.

Podeu conèixer totes les edicions de Universo Cultural, el magazine abierto, a través d’aquest enllaç. I les edicions de Femení Singular i de La Mosca Magazine a través del bloc del projecte AlfaDigital.

Julio Zino
Julio Zino

  • 13:40
  • 3

Els cursos en línia oberts i massius (MOOC) i la intel·ligència col·lectiva

El 9 de juliol de 2012 publicàvem en aquest bloc un post sobre l’accés en línia i gratuït a educació universitària del màxim prestigi. Les plataformes educatives que us hi presentàvem formen part dels cursos en línia oberts i massius (MOOC, en les seves sigles en anglès).

Els MOOC són una autèntica revolució de l’educació a distància i l’aprenentatge virtual, producte de la web social, basada en la igualtat, la comunicació horitzontal i la participació: la intel·ligència col·lectiva posada en pràctica. Les seves condicions principals són el context didàctic, fer servir una tecnologia que els faci reutilitzables i no estar limitats per la propietat intel·lectual (ús de llicències lliures, com ara Creative Commons). Dolors Reig va explicar al seu bloc El caparazón quines són les característiques genèriques que els defineixen:

  • Poden ser organitzats per qualsevol expert o grup d’experts, en qualsevol matèria.
  • Hi pot participar qualsevol persona que estigui interessada en la matèria (no requereixen titulacions ni formacions prèvies).
  • Els participants poden tenir diferents nivells d’implicació (des de l’escolta-lectura passiva fins a la discussió activa amb els experts i/o altres participants).
  • Els materials i tecnologies utilitzats són de tipus molt divers; això permet els participants adquirir i millorar les seves competències digitals, i no només les que tenen relació amb la matèria impartida.
  • Requereixen compromís dels participants, i tendeixen a l’autoorganització individual i grupal: comunitats paral·leles, subgrups locals o temàtics d’ajut mutu, importància de la figura del tutor voluntari…
  • El bloc de la plataforma té un paper fonamental. Els participants poden crear al seu torn xarxes de blocs associades al curs, accessibles des d’agregadors de continguts com ara Netvibes.
  • Són entorns privilegiats de sistematització del coneixement, que permeten una bona difusió de la feina feta, la creació de comunitats i de xarxes socials d’interessos.

Un bon exemple de tot això és el curs d’introducció a l’educació oberta creat per David Wiley (entre els dies 11 i 15 de març tindrà lloc la Setmana de l’Educació Oberta). En aquest post de Miriam Schuager a Wwwhat’s new podem trobar 54 cursos universitaris en línia gratuïts que comencen durant aquest mes de gener. I Óscar Rey recull en aquest post 12 plataformes MOOC; algunes de les quals ja les havíem vistes en el post del juliol passat que hem citat al començament, però també n’hi descobrim d’altres.

Aquesta revolució en l’educació ha adquirit tanta rellevància que ja comencen a sorgir idees per monetitzar les plataformes, com és el cas de Coursera, tal com explica Rip Empson a TechCrunch.

I vosaltres, heu seguit cap curs d’aquest tipus? Com ha estat l’experiència?