Gestió del coneixement


436 APUNTS

  • 18:01
  • 0

VI Jornada de Monitors Artístics de Centres Penitenciaris

La VI Jornada tindrà lloc al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE) el proper dia 14 de març,  amb el lema “Quinquis dels anys 1980: presons i delinqüència en l’àmbit de l’art” i comptarà amb la presència de Mery Cuesta,  comissària de l’exposició que es va fer al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona “Quinquis dels anys 1980: presons i delinqüència en l’àmbit de l’art”.  Mery Cuesta ens parlarà d’aquesta exposició, de l’outsider art (producció creativa feta per persones amb poc o cap contacte amb el món de l’art convencional i amb freqüència marginals, com ara,  interns de centres penitenciaris o malalts mentals) i ho relacionarà amb allò que fem als nostres tallers.

A més a més, podrem assistir al taller de yarnbombing (o l’art d’intervenir en els espais públics amb creacions de ganxet, mitja, punt de creu, etc.) que ens impartirà DUDUÀ.

Sóna interessant, oi? Us hi podeu apuntar des de la pàgina Inscripció ràpida a les activitats formatives del CEJFE.

Programa de la Jornada

Sobre la imatge: Yarnbombing Domus 2 (c) mc2 CC BY-SA 2.0

Sonia Marco

  • 15:51
  • 1

Academia El Caparazón: cursos en línia especialitzats en psicologia i mitjans socials

Dolors Reig és una psicòloga social, professora i consultora, especialista en el vessant social de les TIC i en formació electrònica (e-learning), i col·laboradora habitual del programa Compartim des dels seus inicis. Després de 20 anys de dirigir centres, programes i projectes de formació, i d’haver treballat com a conferenciant, consultora i gestora de formació en diverses empreses, institucions, administracions públiques, universitats i escoles de negocis, ara ha creat l’Academia El Caparazón. Es tracta d’un projecte únic a nivell internacional, especialitzat en cursos en línia sobre psicologia i mitjans socials.

Els cursos començaran a impartir-se a partir del 4 de març d’enguany. El primer, dedicat a la creativitat i com potenciar-la (6 setmanes de durada, 30 hores lectives) va ser presentat en el bloc El Caparazón, que Dolors Reig gestiona des de 2007. S’ha presentat ja un segon curs, dedicat a la psicologia de l’individu connectat (6 setmanes de durada, 30 hores lectives). Properament es presentaran els cursos següents:

-   màrqueting de continguts
-   educació 2.0 / e-learning 2.0
-   mitjans socials (bàsic i avançat)
-   ludificació (gamification).

Les places són limitades (un màxim de 20 alumnes). Els cursos ofereixen materials exclusius (no publicats abans), dos seminaris web, suport constant als participants, i un diploma i distintiu acreditatius de la formació. I, molt important, ofereixen la possibilitat de dur a terme una construcció activa de la reputació digital personal (els treballs destacats es faran visibles –amb el permís del participant– per a una audiència potencial de 100.000 persones).  Requereixen una actitud proactiva dels participants, que hauran de fer una activitat setmanal (individual o grupal), i prioritzar l’ús de les eines col·laboratives i de presentació més innovadores d’Internet. S’hi potenciarà la creació o difusió de blocs propis i de perfils a les xarxes socials, que tindran la consideració de carpeta electrònica.

El preu d’inscripció es pot satisfer d’una vegada (pagament mensual) o en quatre terminis (pagaments setmanals).

Els cursos formaran part de dos programes de postgrau encara per determinar, i permetran properament l’acreditació universitària –amb caràcter opcional– de la UNAM (Universitat Autònoma Nacional de Mèxic).

  • 13:48
  • 6

Premi al treball de la comunitat de psicòlegs d’assessorament tècnic penal

El passat dilluns 11 de febrer vam recollir el Premi de treballs de recerca, convocat per l’Associació Catalana de Pèrits Judicials i Forenses, pel treball Guia d’avaluació del testimoni en violència de gènere revisada (GAT-VIG-R), elaborat per la comunitat de pràctica de psicòlegs d’assessorament tècnic penal del programa Compartim. El lliurament de premis va tenir lloc a la seu de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona (ICAB), durant una vetllada emmarcada en les celebracions del seu patró, Sant Raimon de Penyafort.

Des de la mateixa associació, ens van informar que van entrar en competició tres treballs més, i que el nostre projecte va ser escollit per al premi amb la unanimitat del jurat.

La valoració que podem fer de tot plegat no pot ser més positiva i encoratjadora. La CoP de psicòlegs d’assessorament tècnic penal ha estat treballant en la revisió de la guia GAT-VIG-R des de l’any 2009. En el marc del Departament de Justícia i del Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada, el reconeixement de la nostra feina ha estat en tot moment molt positiu i des d’aquí ho volem agrair. Però no podem obviar, d’altra banda, que aquest premi atorgat suposa un reconeixement extern revestit d’un gran valor simbòlic per a tots nosaltres, provinent d’un col·lectiu aliè a la nostra disciplina, però agermanat a través del mateix objecte de treball.

El premi el vam recollir nosaltres, Nicolàs Barnés i Josefí Pons, psicòlegs de l’Equip d’Assessorament Tècnic Penal de Tarragona, en nom de tots els psicòlegs de tots els equips de Catalunya, i també ens va acompanyar a l’acte la psicòloga Montserrat Farran, de l’equip de Barcelona. A part de l’immillorable tracte rebut per part de l’Associació Catalana de Pèrits Judicials i Forenses i per part de l’ICAB, vam tenir el privilegi de comptar amb l’acompanyament i el suport del director general d’Execució Penal a la Comunitat i de Justícia Juvenil, Joaquim Claveguera; del subdirector general de Reparació i Execució Penal a la Comunitat, Marc Cerón; de la cap de l’Àrea de Reparació i Atenció a la Víctima, Lídia Serratusell; del cap del Servei de Suport a l’Execució Penal de Tarragona, Salvador Miquel; del gerent de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l’Hospitalet, Francesc García, i de la cap del Servei de Suport a l’Execució Penal, Carmen Pozo.

Doncs bé, en moments difícils i de crisi (ja no econòmica, sinó quasi existencial), tot això és un clar exemple que cal seguir treballant, reinventant, construint coneixement… i compartir-lo i aportar tot el que puguem per millorar la nostra feina. Per a nosaltres, va ser tot un honor exercir de representants dels nostres companys i companyes: gràcies!

Nicolàs Barnés i Josefí Pons

  • 12:56
  • 4

Els dMagaZines (revistes digitals en àudio) dels centres penitenciaris

Els dMagaZines, les revistes digitals en àudio, comencen a estendre’s als centres penitenciaris. El pioner ha estat Universo Cultural, el magazine abierto del MR4 del Centre Penitenciari Quatre Camins, que acaba d’arribar a la 12a edició. Però, segueixen el seu rastre els dMagaZines del Centre Penitenciari de Dones i del Centre Penitenciari de Girona: Femení Singular i La Mosca Magazine, respectivament. Els dMagaZines formen part del projecte AlfaDigital, de la Direcció General de Serveis Penitenciaris, que participa al programa Compartim a través de la CoP TIC i presó.

Fem un petit repàs de la història de tots tres dMagaZines, amb totes les seves peculiaritats.

Universo Cultural
, és fruit d’un procés de progressiva integració de les TIC en les accions socioeducatives, de la mà de les educadores que el coordinen: l’Elisabet i l’Elisenda. Van partir d’un grup presencial d’educació intercultural; van participar de manera molt activa en un grup de treball de la CoP d’educadors socials per a la incorporació de les TIC al programa d’educació intercultural; van començar a aplicar el producte realitzat, van vincular el grup d’educació intercultural a la ràdio del centre i, finalment, tota aquesta experiència la van aportar als dMagaZines, que vam començar a l’estiu de 2011. Tot i que el grup ha anat canviant d’integrants, la dinàmica s’ha mantingut, tant pel que fa a la producció de continguts com al compromís de complir amb la periodicitat mensual del dMagaZine. A més a més, la integració de les TIC en les seves activitats ha permès una contínua incursió en nous camps. A tall d’exemple, per a la celebració del primer aniversari de “Universo Cultural” van fer un videoclip participatiu, molt espontani i molt ben aconseguit.

En el cas de Femení Singular del Centre Penitenciari de Dones, es parteix d’una revista que té una història de 20 anys i que a poc a poc es va anar passant a formats digitals. Primer a través d’un bloc i a finals de l’any passat, comencen el seu camí com a dMagaZine Femení Singular. El grup de producció, coordinat per l’educadora Lorena, treballa de manera molt intensa amb les TIC, a través del Punt TIC-Òmnia del centre. Aquesta disponibilitat de mitjans fa possible que les participants puguin assajar les diferents possibilitats de les TIC: edició de la revista, tractament d’imatge, cerca d’informació per Internet… També, darrerament, a través del projecte AlfaDigital, hem estat treballant amb el grup amb les Narratives digitals, els AudioRelats i els VideoRelats.

La Mosca Magazine del Centre Penitenciari de Girona, és el dMagaZine més nou. És un producte molt experimental, on es barregen els AudioRelats i les produccions pròpies i li donen un particular format. De fet La Mosca Magazine neix d’una iniciativa de la Susanna, l’educadora que coordina el grup de treball, de començar a treballar l’oferta de càpsules formatives del projecte AlfaDigital. Vam començar al mes de novembre i amb les produccions individuals es va fer aquesta primera edició dedicada al Nadal. Paral·lelament, el grup ha anat aprofundint en el domini del programari que utilitzem (Audacity, per tota l’edició i muntatge de l’àudio) i estem a punt de començar una càpsula de formació en videorelats. Per la seva banda, el grup de treball continua consolidant el dMagaZine en continguts i periodicitat.

Els dMagaZines s’estan revelant com a un mitjà de comunicació molt accessible per la seva facilitat de producció, pels requeriments tècnics (tant en equipament com en programari) i que obre moltes portes vers l’adquisició de diferents competències. A tot això s’afegeixen les possibilitats de difusió a través de la xarxa, que permet un interessant i enriquidor intercanvi “dins-fora” dels centres penitenciaris.

Podeu conèixer totes les edicions de Universo Cultural, el magazine abierto, a través d’aquest enllaç. I les edicions de Femení Singular i de La Mosca Magazine a través del bloc del projecte AlfaDigital.

Julio Zino
Julio Zino

  • 13:40
  • 3

Els cursos en línia oberts i massius (MOOC) i la intel·ligència col·lectiva

El 9 de juliol de 2012 publicàvem en aquest bloc un post sobre l’accés en línia i gratuït a educació universitària del màxim prestigi. Les plataformes educatives que us hi presentàvem formen part dels cursos en línia oberts i massius (MOOC, en les seves sigles en anglès).

Els MOOC són una autèntica revolució de l’educació a distància i l’aprenentatge virtual, producte de la web social, basada en la igualtat, la comunicació horitzontal i la participació: la intel·ligència col·lectiva posada en pràctica. Les seves condicions principals són el context didàctic, fer servir una tecnologia que els faci reutilitzables i no estar limitats per la propietat intel·lectual (ús de llicències lliures, com ara Creative Commons). Dolors Reig va explicar al seu bloc El caparazón quines són les característiques genèriques que els defineixen:

  • Poden ser organitzats per qualsevol expert o grup d’experts, en qualsevol matèria.
  • Hi pot participar qualsevol persona que estigui interessada en la matèria (no requereixen titulacions ni formacions prèvies).
  • Els participants poden tenir diferents nivells d’implicació (des de l’escolta-lectura passiva fins a la discussió activa amb els experts i/o altres participants).
  • Els materials i tecnologies utilitzats són de tipus molt divers; això permet els participants adquirir i millorar les seves competències digitals, i no només les que tenen relació amb la matèria impartida.
  • Requereixen compromís dels participants, i tendeixen a l’autoorganització individual i grupal: comunitats paral·leles, subgrups locals o temàtics d’ajut mutu, importància de la figura del tutor voluntari…
  • El bloc de la plataforma té un paper fonamental. Els participants poden crear al seu torn xarxes de blocs associades al curs, accessibles des d’agregadors de continguts com ara Netvibes.
  • Són entorns privilegiats de sistematització del coneixement, que permeten una bona difusió de la feina feta, la creació de comunitats i de xarxes socials d’interessos.

Un bon exemple de tot això és el curs d’introducció a l’educació oberta creat per David Wiley (entre els dies 11 i 15 de març tindrà lloc la Setmana de l’Educació Oberta). En aquest post de Miriam Schuager a Wwwhat’s new podem trobar 54 cursos universitaris en línia gratuïts que comencen durant aquest mes de gener. I Óscar Rey recull en aquest post 12 plataformes MOOC; algunes de les quals ja les havíem vistes en el post del juliol passat que hem citat al començament, però també n’hi descobrim d’altres.

Aquesta revolució en l’educació ha adquirit tanta rellevància que ja comencen a sorgir idees per monetitzar les plataformes, com és el cas de Coursera, tal com explica Rip Empson a TechCrunch.

I vosaltres, heu seguit cap curs d’aquest tipus? Com ha estat l’experiència?

  • 17:36
  • 0

La comunicació no verbal dels facilitadors en línia

'Emoticons'Joitske Hulsebosch va publicar el desembre al seu bloc Lassagna and Chips un interessant post sobre les estratègies de comunicació no verbal que poden fer servir els facilitadors en línia, en un entorn no gaire propici per a la comunicació no verbal, a diferència del que passa a les relacions presencials, on el factor visual és molt important i revelador.

Malgrat tot, és possible també utilitzar mitjans no verbals en les comunicacions en línia, atès que el comportament que envolta l’enviament de missatges digitals transmet significats addicionals. Per exemple, quan una persona publica un tuit i l’elimina tot seguit pot estar traspuant inseguretat. A part d’aquesta i altres lectures entre línies, hi ha moltes maneres d’entendre el que està passant en un grup de treball en línia quan els seus participants no ho fan explícit mitjançant el seu discurs. Els cinc canals de comunicació no verbal més importants per a un facilitador en línia són aquests:

  • L’ús de les estadístiques que genera el propi entorn de treball del grup. Una eina útil per treure profit d’això és Google Analytics, que permet sondejar el terreny i també monitorar l’activitat al grup.
  • Aprendre a llegir la metacomunicació digital. Si es coneixen els hàbits digitals dels membres del grup és més fàcil llegir entre línies. Per exemple, si un d’ells té un comportament diferent del que és habitual en aquesta persona es pot deduir que potser hi ha algun problema.
  • Utilitzar les emoticones i les emocions. Si el facilitador en línia adopta un model de rol que es caracteritza per l’expressió de les emocions és molt probable que la resta de membres del grup es comporti també d’aquesta manera, fent així molt més fàcil copsar els seus estats d’ànim i les qüestions que els puguin estar ocupant o preocupant.
  • Formular preguntes a un metanivell. Es poden utilitzar eines per demanar resposta immediata, com ara enquestes ràpides, trucades telefòniques o correus electrònics puntuals a algun membre del grup per saber com està.
  • Utilitzar els moments de sincronització. Hi ha moments en què el facilitador veu que algú del grup està connectat a algun dels canals de comunicació més comuns (per exemple Facebook o Skype) i pot aprofitar-ho per establir-hi contacte i obtenir una informació de retorn ràpida: seria l’equivalent de trobar-se una persona en un passadís. A les teleconferències es produeixen més senyals que als entorns textuals (per exemple, s’hi poden interpretar les entonacions de les veus i com és d’activa la participació de la gent).

I si estem amatents a tot el que passa a les comunitats virtuals i llegim amb atenció el que publica cada membre, aprendrem a conèixer l’estat d’ànim de les persones, a identificar possibles problemes i a saber qui necessita un suport especial.

  • 19:27
  • 7

Protagonistes de la VII Jornada: els e-moderadors

Teníem clar que el coneixement de l’organització és a les persones –fa temps que ho diem- i teníem clar que un dels factors d’èxit del programa Compartim és la figura dels e-moderadors. Ahir ells van ser els protagonistes de la VII Jornada Compartim, que va tenir lloc al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (CEJFE) entre les 15.30 i les 19.30 de la tarda. Alguns, a les 20 h, encara corríem pel CEJFE.

Sense menystenir les interessants ponències de Virginio Gallardo, que ens va parlar dels reptes de les organitzacions i la innovació, tot citant el Compartim com un exemple a seguir, i de Gabriel Ginebra, que ens va explicar com ser menys competents individualment i més competents treballant col·laborativament, el protagonistes del Compartim, membres i e-moderadors, van centrar l’interès de la Jornada.

Distribuïts en 6 tallers que havien de tenir una durada de 45 minuts i que n’haurien hagut de durar 90, els tallers van despertar l’interès de la majoria dels assistents: s’hi van establir converses interessants i es van explicar les diferents evolucions de diverses comunitats de pràctica (CoP) després de 7 anys de Compartim.

Al taller 1, Rosa M. Aragonés, e-moderadora de la CoP de psicòlegs d’assessorament tècnic penal, va explicar que la CoP estava formada per tots els psicòlegs d’assessorament tècnic penal, com havia evolucionat seva comunitat des de l’any 2009, els valors positius d’haver treballat en comunitat i en quin punt es trobaven actualment. Per ells, treballar millor dintre de l’organització no ha de ser una tasca voluntària, sinó obligatòria i, per tant, la gestió del coneixement s’hauria de subsumir com una funció més dels equips de treball. Les intervencions dels assessors (Francesca Cañas i Sergio Vásquez) i de membres del públic es van centrar precisament en l’evolució de la CoP i com podria assumir-ho l’organització.

Al taller 2, Les CoP que no tenen èxit, hi van participar els dos e-moderadors de la CoP de psicòlegs de centres penitenciaris, José Manuel Núñez i Joan Manuel López Capdevila, que van argüir diversos motius o factors (relacionats amb la motivació, amb la diferent percepció del projecte que en tenia el col·lectiu, amb el fet de basar tot el treball en l’e-Catalunya quan hi havia poca cultura tecnològica, etc.) pels quals ells creuen que la comunitat no va tenir continuïtat, tot i que els productes que van elaborar són bons.

També hi va intervenir Pedro Albino, exe-moderador de la CoP de docents de centres penitenciaris, que va apuntar diversos possibles motius: una situació laboral en transformació en aquell moment, manca de suport de la direcció, que no facilitava les trobades presencials, però sobretot no trobar el tema sobre el qual treballar, és a dir, l’objectiu.

Carles Folch i Mario Pérez-Montoro van actuar com a assessors del taller i van explicar també les seves experiències. Montoro va assenyalar que el fracàs de les CoP obeeix a multiples factors.

El taller 3, conduït per l’e-moderador de la comunitat de juristes criminòlegs, Joan Galeano, es va centrar a exposar l’itinerari de les comunitats de pràctica com a espais d’aprenentatge i reflexió a través d’entorns personals i professionals d’aprenentatge. El debat que s’hi va generar gràcies als diferents punts de vista que hi aportaven els assessors Laura Rosillo, experta en comunitats i xarxes socials; Ignasi Alcalde, consultor multimèdia, i Miren Fernández de Álava, investigadora del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB i membre de l’EDO, va ser molt ric i va deixar els assistents amb ganes de continuar debatent sobre les CoP com a solució en temps actuals a la més escassa formació tradicional, sobre l’acreditació de l’aprenentatge informal, sobre la CoP com a precursora de relacions més planes a les organitzacions i d’apoderament dels participants, sobre la ductilitat de les CoP per poder afrontar necessitats d’aprenentatge d’una manera immediata, molt abans que la formació tradicional es plantegi aquesta formació.

El taller 4, format per e-moderadors històrics, va tenir un alt nivell: vam passar de parlar de mitosi a parlar de fractalitat. Susana Gracia, e-moderadora de la CoP d’educadors socials de centres penitenciaris, va explicar com el col·lectiu es va dividir en diferents grups per tractar els temes que més preocupaven els educadors, per adaptar-se a les necessitats reals del col·lectiu i perquè ningú no se sentís exclòs del projecte. Julio Zino, e-moderador de la CoP TIC i Presó, va explicar un model diferent de comunitat que ha evolucionat cap a equips més transversals i també cap a la constitució de CoP ad hoc per a necessitats específiques. Dani Giménez i Blanca Rigau, de l’Agència de Protecció de la Salut a Catalunya, van explicar el seu model de comunitats de pràctica que neixen i moren durant un període anual per mitjà del que ells anomenen “mercadillo del coneixement”. En el debat es va analitzar el paper de la direcció o de l’organització en l’impuls o el desenvolupament de les comunitats.

Al taller 5, sobre les CoP ortodoxes, Jordi Pedrola, moderador de la CoP Activitat física i esport als centres penitenciaris, i Sònia Marco, moderadora de la CoP de monitors artístics dels centres penitenciaris, van basar les seves exposicions respectives explicant qui són, què fan, com funcionen, què els aporta la comunitat i quins són els factors que segons ells fan que les seves CoP tinguin èxit. D’una manera molt resumida, la comunitat els dóna cohesió com a grup, aprenentatge, seguretat, autoestima, reconeixement, satisfacció personal… I tot això reverteix en una dedicació i formació de més qualitat per als interns.

També hi va intervenir Sandra Sanz, experta en comunitats de pràctica, que va afirmar que perquè un CoP funcioni és bàsic que hi hagi una necessitat clara, un interès. Una comunitat mor quan l’interès de les persones desapareix, però que una comunitat desaparegui no s’ha de veure com un problema.

El taller 6 sobre el pragmatisme i les CoP assumint projectes aplicats com a grups de millora i innovació, el van conduir Eulàlia Sau, e-moderadora de la CoP de biblioteques judicials, i Jordi Burcet, coe-moderador de la CoP @plec Justícia Tarragona 2012, amb l’assessorament de David Rodríguez, professor de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB i membre de l’EDO. En aquest taller es va demostrar que quan el projecte és demandat per la direcció fa que la comunitat funcioni d’una manera més fluida. A banda del sentit de pertinença al grup, es treballa conjuntament per un objectiu que se sap d’antuvi que l’organització implementarà i aquest és un fet diferencial amb altres tipus de CoP en què els interessos del col·lectiu i els interessos de la direcció no van en la mateixa línia i en ocasions fa que la comunitat perdi força quan el producte de coneixement elaborat no troba l’encaix necessari a l’organització.

Tots els tallers haurien exigit més temps del que se’ls havia assignat inicialment perquè la conversa, el diàleg, la visió des de diversos punts de vista és des d’on aprenem i si ahir hi va haver un segon protagonista va ser el coneixement compartit. Una gran Jornada!

Materials de la VII Jornada Compartim

Post de Francesca Cañas: Comunidades, fractales y virtualidad

Post de Jesús Martínez: ¿Rollo Testigos Jehová para captar adeptos a las CoP?

Storify de la VII Jornada Compartim, per Alicia Pomares

Núria Vives