Bloc PTOP » El Govern posa en marxa l’aeroport de Lleida – Alguaire


  • 13:00
  • 4

El Govern posa en marxa l’aeroport de Lleida – Alguaire

  • Els primers vols aproparan Lleida a París, Milà, Frankfurt i Palma
  • El primer aeroport impulsat pel Govern donarà servei a 50.000 viatgers els primers 12 mesos
  • La titularitat serà pública i la gestió serà concessionada a una empresa privada

El president de la Generalitat, José Montilla i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, han realitzat avui el vol inaugural de l’aeroport de Lleida – Alguaire:

  • L’aeroport es posa en marxa amb vols a París, Milà, Frankfurt i Palma
  • Vueling i Ryanair seran les companyies que estrenaran l’aeroport a partir del 5 de febrer
  • Inicia les operacions amb 16 vols comercials setmanals que sortiran divendres i diumenges
  • S’espera transportar uns 50.000 viatgers durant els primers 12 mesos, amb la previsió d’arribar a 395.000 passatgers anuals d’aquí a deu anys
  • És el primer aeroport impulsat pel Govern, que és el propietari de la infraestructura i està prevista la concessió de la gestió a una empresa privada a partir del segons semestre de 2010
  • L’aeroport té 370 hectàrees de superfície, acull una pista d’enlairament de 2,5 km de longitud i 61 metres d’amplada, un edifici terminal, i una torre de control de 41 metres d’alçada, que permetran acollir dues operacions cada hora
  • L’arquitectura ha buscat la màxima integració al paisatge, així la façana està coberta amb una xapa metàl·lica, plantes i fustes de tons verds, ocres i grocs que contribuiran a la seva simbiosis amb el paisatge del pla de Lleida
  • El nom comercial internacional que tindrà l’aeroport amb l’objectiu de donar conèixer millor la seva ubicació serà Lleida-Pirineus i el codi IATA, el que constarà als bitllets, serà ILD
  • Potenciarà el turisme i l’economia de les comarques de Lleida i generarà en una primera fase 60 llocs de treball directes
  • S’han adquirit 40 hectàrees de l’entorn més immediat i se n’han arrendat més de 330, amb l’objectiu de protegir el medi que l’envolta i mantenir l’hàbitat del pla del Sas

L’aeroport s’enlaira amb 4 destinacions i 16 vols setmanals

Un Airbus – 320, operat per la companyia Vueling, provinent de l’aeroport de Barcelona, ha aterrat aquest migdia a l’aeroport de Lleida – Alguaire. D’aquesta manera, s’ha estrenat el primer aeroport promogut per la Generalitat de Catalunya, que incorpora Lleida al mapa aeroportuari català, i dóna un fort impuls econòmic, empresarial i turístic, tant a les comarques de Lleida, com al Pirineu, a tot el país i també a Andorra.

A partir del 5 de febrer, i durant els propers mesos, s’aniran incorporant les primeres companyies que connectaran Lleida amb Europa. Dues companyies oferiran tres destinacions internacionals i una domèstica amb 16 vols setmanals. Concretament, Vueling serà la primera companyia en volar des de l’aeroport de Lleida – Alguaire amb destí a París.

Aquest primer vol comercial s’enlairarà cap a la capital francesa el divendres 5 de febrer a les 14.10 hores. El primer vol comercial que aterrarà a Lleida – Alguaire serà el provinent de la capital francesa el mateix divendres a les 18 hores. El mateix dia, s’iniciaran els vols a Palma també operats per Vueling. Totes dues destinacions tindran dues freqüències setmanals.

A principis d’abril, coincidint amb l’inici de la temporada d’estiu de la IATA, Ryanair iniciarà els seus vols des de l’aeroport de Lleida – Alguaire i connectarà la capital del Segrià amb Milà i Frankfurt amb dos vols setmanals.

Es preveu que amb aquests vols l’aeroport de Lleida – Alguaire doni servei durant els primers dotze mesos a uns 50.000 passatgers, amb la previsió d’arribar a 395.000 passatgers anuals d’aquí a deu anys.

De Lleida a París, Frankfurt, Milà i Palma

L’aeroport de Lleida – Alguaire permetrà volar des de les comarques de Lleida a tres ciutats europees (París, Frankfurt i Milà) i una domèstica (Palma). Aquestes 4 destinacions permetran també que molts ciutadans d’aquestes grans àrees metropolitanes tinguin Lleida i els Pirineus molt més accessibles, la qual cosa potenciarà el turisme i els negocis de les comarques lleidatanes. De fet, estem parlant de tres dels mercats turístics més importants d’Europa: l’italià, el francès i l’alemany, que tenen un gran nombre de turistes potencials.

Lleida – París

París és la destinació més desitjada pels lleidatans, segons estudis de demanda elaborats durant el 2009. A partir del dia 5 de febrer, la distància entre la capital de Lleida i la capital francesa es reduirà a 1 hora i mitja, que és el que durarà el vol entre els dos aeroports.

Dues freqüències setmanals en ambdós sentits sortiran els divendres i diumenges cap a París i de París cap a Lleida. Durant la temporada d’hivern, fins el 25 de març, els vols tindran com a destinació l’aeroport París Orly i els horaris seran els següents:

Durant la temporada d’estiu, que s’inicia el 2 d’abril i fins al 25 d’octubre, els vols aterraran a l’aeroport París Charles de Gaulle i els horaris seran:

  • L’aeroport de París Orly: se situa al sud de París. Té connexió ferroviària amb la capital en 35 minuts. Des d’aquí fins al centre de París hi ha 23 minuts en autobús. A més, És el segon aeroport de França i el desè d’Europa, amb 26 milions de passatgers. Té vols nacionals, europeus i internacionals.
  • L’aeroport de París Charles de Gaulle: es troba a l’àrea metropolitana de París. Està connectat amb París amb la xarxa RER de ferrocarril urbà amb 3 trens cada hora. També està connectat amb el TGV. La companyia francesa ferroviària SNCF opera a diverses estacions franceses des de l’aeroport. És el principal aeroport francès, amb vols a tots els grans centres aeronàutics mundials. I és el segon aeroport europeu després del de Heathrow de Londres. Cada any passen per aquest aeroport més de 56 milions de viatgers.

Lleida – Palma

El segon vol regular que sortirà de l’aeroport també serà de la companyia Vueling, aquest cop amb destinació Palma, el divendres 5 de febrer a les 18.25 hores, i arribarà a Palma a les 19.25 hores.

Dues freqüències setmanals en ambdós sentits sortiran els divendres i diumenges cap a Palma i de Palma cap a Lleida. El vol tindrà una durada d’una hora. Durant la temporada d’hivern, fins al 25 de març, els horaris seran els següents:

Durant la temporada d’estiu, que s’inicia el 2 d’abril, i fins al 25 d’octubre, els horaris seran:

Palma, Son Sant Joan: està situat a 8 quilòmetres de Palma. A banda dels atractius turístics ja coneguts d’aquesta destinació, l’aeroport de Son Sant Joan és el tercer de l’Estat, amb més de 22 milions de passatgers anuals, només per darrera del de Madrid i el de Barcelona. A més, permet connectar amb 58 destinacions.

Vueling, la companyia líder catalana

Vueling és la primera companyia que volarà des de l’aeroport de Lleida – Alguaire. La decisió de volar des de Lleida – Alguaire és pionera per a la companyia, ja que és el primer cop que operen des d’un aeroport de nova creació. París és la ciutat on té més vols. Té seu a Barcelona des d’on va començar a operar el 2004. L’any passat es va fusionar amb una altra companyia de matriu catalana: Clickair. Vueling és la companyia líder de Catalunya i transporta 14 milions de passatgers l’any. Vola a 40 destinacions i opera al voltant de 90 rutes. Té una flota de 20 avions Airbus A-320 i un equip humà de 1.280 persones.

Lleida – Milà

La capital comercial d’Itàlia serà una altra de les destinacions on es podrà viatjar des de Lleida. La companyia Ryanair oferirà vols a l’aeroport de Milà (Bèrgam) a partir del 2 d’abril, dos dies per setmana.

Dues freqüències setmanals en ambdós sentits sortiran els divendres i diumenges cap a Milà i de Milà cap a Lleida. El vol tindrà una durada d’hora i mitja.

Els vols s’iniciaran el 2 d’abril que és la data IATA que inicia la temporada d’estiu. Així, des de l’abril fins el 25 d’octubre de 2010 els horaris seran els següents:

Milà – Bérgam-Orio al Serio: juntament amb l’aeroport de Milà-Linate i Milà-Malpensa, forma part del sistema aeroportuari més important d’Itàlia, el de la regió de la Lombardia. És també el més important d’Itàlia per a les aerolínies de baix cost. Està situat a uns 40 quilòmetres al nord de Milà i es calcula que cada any passen per la seva única terminal fins a 5 milions de passatgers. És una de les principals bases d’Europa de la companyia Ryanair des d’on es connecten més d’una trentena de ciutats. Així, Ryanair ofereix vols des d’aquest aeroport a Londres, Berlin, Dublin, Liverpool, Porto i Glasgow, entre d’altres.

Lleida – Frankfurt

La quarta destinació on es podrà volar des de Lleida – Alguaire serà Frankfurt, la capital econòmica d’Alemanya.

Dues freqüències setmanals en ambdós sentits sortiran els divendres i diumenges cap a Frankfurt i de Frankfurt cap a Lleida. El vol tindrà una durada de dues hores. Els vols s’iniciaran el 2 d’abril que és la data IATA que inicia la temporada d’estiu. Els horaris seran els següents:

  • Frankfurt – Hahn: compta amb nombroses aerolínies de baix cost que operen vols nacionals, internacionals e intercontinentals. Ryanair és l’aerolínia més important d’aquest aeroport, on va començar a operar el 1999. Avui, és el principal “hub” d’aquesta companyia a l’Europa continental, situat en tercera posició després del de Londres-Stansted i Dublin. Actualment, 3,5 milions de passatgers l’any l’utilitzen. Des d’aquest aeroport, Ryanair vola a Milà, Venecia, Roma, Estocolm i Oslo, entre d’altres.

Ryanair, la companyia de baix cost líder a Europa

Ryanair és una companyia aèria de baix cost amb seu a Dublin que va començar a operar amb una plantilla de 25 persones, l’any 1985. Opera amb una flota de 210 avions del tipus Boeing 737-800. La companyia actualment disposa d’un equip de més de 7.000 persones, vola a 150 destinacions i al voltant de 870 rutes. Aquest any, espera transportar aproximadament 66 milions de passatgers.

Més turisme d’oci, de negocis i d’esquí

L’aeroport de Lleida – Alguaire es configura com una infraestructura clau per a impulsar i dinamitzar l’economia i el desenvolupament de les comarques de Lleida, de l’Alt Pirineu i Aran i també d’Andorra. Aquesta nova infraestructura servirà per a estendre el turisme, així com potenciar diferents activitats de serveis, logística i negocis.

En aquest sentit, els vols internacionals i nacionals serviran, d’una banda, per a apropar la cultura, el patrimoni històric, els negocis i la gastronomia de les comarques de Lleida, i potenciar els seus atractius turístics. L’objectiu és atraure nous visitants a aquest territori, a partir d’una oferta diversa, d’activitats d’oci, lleure, aventura, i aprofitant el seu patrimoni artístic i monumental, per a aplegar perfils diversos, tant el turisme familiar, com juvenil i de gent gran.

A més, aproparà les destinacions vinculades al turisme de neu i muntanya dels Pirineus, i per això, internacionalment, en l’àmbit comercial, aquest aeroport es coneixerà com Pirineus-Lleida. Pel que fa als seus codis, el que constarà als bitllets i que es coneix com a codi IATA serà ILD, i el que tindrà per aspectes d’operativitat aèria internacional serà LEDA.

A banda de potenciar el turisme d’oci, l’aeroport servirà per al turisme de negocis i el transport de mercaderies. Precisament, Lleida posa en funcionament la propera setmana un centre de convencions internacional, La Llotja, i per això és indispensable tenir una aeroport a prop que li doni una dimensió internacional. El turisme de negocis té molts clients potencials amb les futures fires i congressos que s’hi celebrin.

Amb l’ aeroport en funcionament, aquest territori té un nou repte i una oportunitat per a crear nous serveis i activitats amb valor afegit, que complementin i es nodreixin alhora dels beneficis que pot aportar aquesta infraestructura. En aquest sentit, s’espera que generi la creació de prop d’un centenar de nous llocs de treball, entre els quals uns 60 seran directes.

D’altra banda, com a compromís amb el territori sostenible, i per tal de compensar les 370 hectàrees que ja té l’aeroport, la Generalitat ha adquirit 40 hectàrees, i s’han arrendat més de 330, amb l’objectiu de protegir el medi que l’envolta i mantenir l’hàbitat del pla del Sas.

Propietat pública i gestió privada

L’aeroport de Lleida – Alguaire és el primer aeroport comercial la titularitat del qual correspon a la Generalitat de Catalunya. La gestió de l’aeroport en els primers mesos d’operació serà a càrrec d’Aeroports de Catalunya, gestor aeroportuari de la Generalitat de Catalunya.

Actualment, està en marxa el procés de concessió de l’aeroport de Lleida – Alguaire, de manera que en el segon semestre de l’any 2010 es preveu que la gestió d’aquesta infraestructura es dugui a terme per part d’un operador privat. No obstant, tot i la gestió privada de l’operació diària de l’aeroport, hi ha certes activitats que es preveuen que es duguin a terme des de la vessant pública-privada, per tal d’afavorir el desenvolupament de l’aeroport.

Entre aquestes activitats s’inclouen el desenvolupament comercial i el màrqueting d’aerolínies, el seguiment i desenvolupament del Pla Director de l’aeroport, la cerca d’activitats econòmiques sinèrgiques amb l’activitat aeroportuària, etc.

Aquestes activitats que romandran en la vessant pública-privada es duran a terme a través d’una societat pel Desenvolupament de l’Aeroport de Lleida – Alguaire, participat per Aeroports de Catalunya com a soci majoritari, així com per l’Ajuntament d’Alguaire, l’Ajuntament de Lleida, l’Ajuntament de Torrefarrera, el Consell Comarcal del Segrià, la Diputació de Lleida i la Cambra de Comerç de Lleida.

Un aeroport pràctic i funcional

L’aeroport de Lleida – Alguaire abasta una superfície total de 370 hectàrees, i s’ha construït amb un disseny innovador i tenint en compte especialment el respecte pel seu entorn més immediat, integrant la infraestructura en el paisatge, mitjançant l’ús dels materials i colors més adequats. Les obres han comportat una inversió de més de 95 MEUR. Aquesta infraestructura està dissenyada per poder-se ampliar a mesura que la demanda així ho requereixi.

Pista d’enlairament: de 2.500 metres de longitud i 61 metres d’ample, permetrà acollir avions com el Boeing 767 amb capacitat per a més de 250 passatgers, o els Airbus 320 i 321, amb capacitat per a més de 150 passatgers, així com vols de càrrega de mercaderies.

Torre de control: de 41 metres d’alçada i 9 plantes, presenta un disseny innovador i integrat en l’entorn, amb diferents materials, com ara metall, fusta i vegetació, que cobreix tota l’estructura. A la part superior s’ha construït l’àrea amb grans finestres i vidres anomenada “fanal”, on s’ubiquen els controladors aeris. Per sota, els set pisos de la torre acullen diferents espais i dependències d’ús intern, per als treballadors administratius i tècnics, com ara oficines, sales de reunions i sales de radioenllaços, entre d’altres.

Edifici de la terminal: abasta 1.306 m2 de superfície, on se situen la sala de sortides i d’arribades. Disposa de 4 mostradors de facturació, una cinta per a recollir els equipatges, i un establiment de restauració.

El disseny de la coberta de la terminal presenta una estructura en corba, que es fon amb a torre de control, connectant d’una manera harmònica la terminal i els edificis tècnics.

Àrea d’estacionament d’aeronaus: de 32.000 m2, té capacitat per a l’estacionament simultani de 4 aeronaus tipus C (Airbus A320 o A321) amb una capacitat de 150-200 places, o 2 tipus C més 4 aeronaus d’aviació regional tipus B (ATR72) o CTR-200), amb una capacitat d’unes 70 places i quatre helicòpters. També compta amb un espai per a l’estacionament de vehicles privats, amb capacitat per a 125 cotxes.

Edificis annexos, com ara el centre d’emissors que permet les comunicacions entre les aeronaus i la torre de control, la central elèctrica i l’edifici d’extinció d’incendis, així com una estació de combustible.

Arquitectura singular: es tracta d’un edifici projectat per complir la funcionalitat aeronàutica exigida, amb una arquitectura emblemàtica, dissenyada pel despatx B720, que alhora aconsegueix integrar-se al seu entorn aeronàutic, territorial i paisatgístic. La unitat visual de l’edifici aconsegueix, a més, amb la cobertura de tota la façana amb una xapa metàl·lica de tons verds, ocres i grocs que contribuiran a la seva integració amb el paisatge del pla de Lleida. La coberta té una capa vegetal que actuarà com a barrera tèrmica, combinada amb franges de fusta i xapa.

Accessos viaris: actualment, un vial enllaça amb l’N-230 (de Lleida a Vielha) a l’alçada d’Alguaire i té una longitud de 4 quilòmetres. És una via de dos carrils, un per sentit, amb una amplada total de 9 metres, amb dos carrils de 3,5 metres i un voral d’1 metre. El traçat d’aquest accés s’ha dissenyat perquè enllaci amb la futura A-13 que està construint el Ministeri de Foment. D’altra banda, el DPTOP està redactant l’estudi informatiu de la nova carretera Almacelles – Alguaire, que connectarà l’N-240, l’N-230 i l’aeroport.

Permisos i proves per estar a punt

En paral·lel a les obres de construcció de la nova infraestructura, el DPTOP ha fet les gestions corresponents per a l’obtenció dels permisos de navegació aèria perquè l’aeroport de Lleida – Alguaire fos reconegut dins del mapa aeroportuari internacional.

El passat 3 de desembre, AENA va notificar l’AIP (Aeronautic Information Publication), la informació amb totes les característiques de l’aeroport, a tots els membres de la OACI (International Civil Aviation Organization), un tràmit indispensable perquè l’aeroport finalment rebés el vistiplau per a operar a partir del dia 14 de gener.

D’altra banda, tant l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) com Aviació Civil, han informat favorablement del compliment de les normes tècniques, així com el manual d’aeroport, per a l’entrada en funcionament i explotació d’aquesta infraestructura.

Nota de premsa (PDF)

Mira l’àlbum de fotos de l’aeroport a Flickr

4 comentaris en aquest article

  1. Sergi Sabaté ha respost el 29 Gen 2010 a les 13:32

    Bon dia! Us enllaço el meu album de fotos de la inauguració: http://picasaweb.google.com/sergisabateb/InauguracioLleidaAlguaire#

    Si us interessa, al bloc en tinc un post al respecte.

    Gràcies!

  2. Joan Reus Frontera ha respost el 24 Feb 2010 a les 21:45

    Hola en la vostra informació feis servir el topònim incorrecte en català de “Palma de Mallorca” en lloc de Palma d’acord amb el decret de toponímia de les illes balears i el nom que sempre s’ha utilitzat a Mallorca.
    A la següent adreça en trobareu una justificació de Gabriel Bibiloni lingüista i professor de la UIB prou entenedora. http://www.bibiloni.net/textos/palma_mallorca.htm

    Gràcies per endavant.

  3. Joan Reus Frontera ha respost el 24 Feb 2010 a les 21:46

    Hola en aquesta pàgina feis servir el topònim incorrecte en català de “Palma de Mallorca” en lloc de Palma, d’acord amb el decret de toponímia de les illes balears i el nom que utilitza a Mallorca.
    A la següent adreça en trobareu una justificació de Gabriel Bibiloni lingüista i professor
    de la UIB prou entenedora. http://www.bibiloni.net/textos/palma_mallorca.htm
    Gràcies per endavant.

  4. dptop ha respost el 01 Mar 2010 a les 18:03

    Benvolgut Joan,
    ho hem comprovat i tens tota la raó. Corregirem l’errada. Gràcies per seguir-nos i ajudar-nos a millorar amb aquesta informació.
    PTOP