Blog de Territori i Sostenibilitat


342 APUNTS

  • 15:20
  • 0

El conseller Santi Vila visita el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici

L’endemà de l’anunci del desplegament d’un pla d’actuació per dinamitzar l’activitat econòmica al Pallars Sobirà, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha visitat aquest dimarts el Parc Nacional d’Aigüestortes. Declarat l’any 1955, aquest és l’únic parc nacional de Catalunya, i és gestionat per la Generalitat. Abasta en total 4 comarques i 10 municipis, amb una població que frega els 15.000 habitants, i una superfície de 14.119 ha de zona de parc (PNac) i de 26.733 de zona de protecció perifèrica (ZPP), amb un nivell de protecció menys exigent. Des que es va declarar ha vist modificats els seus límits en tres ocasions: el 1988, el 1990 i el 1996, quan adquireix les dimensions actuals.

[+ info]

  • 12:16
  • 0

Viatja en el bus exprés.cat Olot-Girona

Des de l’1 de juliol s’ha posat en marxa el primer bus exprés.cat a les comarques gironines que comunica Olot i Girona amb 16 expedicions diàries (8 per sentit), de dilluns a divendres excepte agost. De les 16, 8 són completament noves. D’aquesta manera els usuaris disposaran de sortides cada 2 hores. Del total de 16 expedicions, 5 en sentit Girona i 4 en sentit Olot, tindran una parada intermèdia a Besalú, i la resta seran directes entre les dues capitals de comarca.

La línia e1: Girona-Olot, operada per Teisa, és l’onzena que s’implanta a Catalunya (n’hi ha vuit a la demarcació de Barcelona i dues a Tarragona). Farà el recorregut entre Olot i Girona circulant per la C-66 i l’A-26. Amb les noves expedicions es dobla el nombre de serveis directes/semidirectes entre Girona i Olot. La demanda del corredor Olot-Girona l’any 2013 va ser de 80.500 viatgers, amb una ocupació mitjana per expedició d’11,8 viatgers.

L’empresa operadora Teisa ofereix abonaments multiviatge que suposen un descompte de fins al 42% del preu del bitllet senzill.

Mireu com és viatjar en l’exprés.cat amb aquest vídeo:

A la demarcació de Girona hi ha previstes sis línies més de la xarxa d’altes prestacions exprés.cat, que ofereix millores de gestió i velocitat comercial: Blanes-Lloret de Mar, Figueres-Roses, Girona-Palamós, Girona-Santa Coloma de Farners, Girona-Lloret de Mar, Girona-Torroella de M.-l’Estartit.

  • 10:45
  • 0

Noves proteccions antiallaus a la xarxa viària de la Val d’Aran i el Pallars Sobirà

El Departament de Territori i Sostenibilitat va iniciar la tardor passada treballs d’instal·lació de noves proteccions antiallaus a la xarxa viària de la Val d’Aran i el Pallars Sobirà. Aquests treballs permetran millorar la seguretat viària i disminuir les incidències causades per la neu en el trànsit a les carreteres de la zona, amb una especial atenció a la C-28. L’actuació s’emmarca en el programa que el Departament de TES desenvoluparà per evitar allaus, en coordinació amb el Conselh Generau d’Aran i els ajuntaments del territori.

Les obres, amb un pressupost d’1,3 MEUR, tenen com a objectiu reduir les afectacions a la circulació del trànsit que pateix periòdicament aquesta zona per allaus de neu procedents de les muntanyes adjacents mitjançant la construcció de barreres antiallaus en les vessants. En el cas de la C-28, aquestes allaus sovint comporten el tancament del Port de la Bonaigua, que connecta la Val d’Aran i el Pallars Sobirà.

Les barreres antiallaus previstes són estructures metàl·liques elàstiques que, situades en la zona d’inici i generació de l’allau, permeten frenar el mantell de neu i impedir que llisqui fins a la carretera. En concret, les funcions d’aquestes barreres són proporcionar un suport addicional a la neu per evitar l’inici de l’allau; limitar la propagació i el volum de l’allau mitjançant la creació d’una discontinuïtat i aturar petits allaus per tal d’impedir que vagin guanyant volum.

Les estructures que s’estan instal·lant estan formades per panells fabricats amb malla de cable que s’uneix a unes bigues metàl·liques en forma de creu i se subjecten al terreny mitjançats ancoratges i cables. Els panells se situen en fileres, en sentit perpendicular a l’avenç del possible allau.

En total, s’instal·laran 1.500 metres de barreres antiallaus. S’ubicaran principalment en el tram de la C-28 comprès entre Baquèira i Tonyon, al municipi de Naut Aran. Així mateix, s’instal·laran proteccions antiallaus en punts de la C-28 al terme d’Alt Àneu (Pallars Sobirà), a la zona de la Peülla, i de la carretera d’accés a Beret (C-142B). Les obres finalitzaran la tardor vinent.

Fins al moment s’han col·locat uns 195 panells, que cobriran uns 600 metres de longitud (cadascun dels panells cobreix 3,1 metres de longitud).

  • 12:52
  • 0

El lloguer solidari, una experiència pilot per mobilitzar el parc privat d’habitatges

Entre les mesures del Pla pel Dret a l’Habitatge el Govern posarà en marxa a partir d’aquest estiu una nova iniciativa que té per objectiu “incentivar les persones propietàries de pisos buits del parc privat perquè els cedeixin a l’Agència de l’Habitatge de Catalunya durant sis anys per posar-los a lloguer“. Aquesta experiència pilot preveu mobilitzar, d’entrada, un estoc de 200 pisos situats en algun dels 72 municipis amb forta demanda d’habitatge. La mesura compta amb un pressupost de 2,5 milions d’euros.

Els propietaris, prioritàriament persones físiques, podran optar a participar en aquest programa a canvi de cedir gratuïtament el seu habitatge a l’Administració per un període mínim de sis anys. Com a contrapartida, la Generalitat reformarà i adequarà el pis, per un import màxim de 12.000 euros per habitatge, i el destinarà a lloguer social. Cada propietari serà compensat amb una renda aproximada de 75 euros mensuals que tenen per finalitat únicament compensar-li les despeses ordinàries de l’habitatge (IBI, comunitat de veïns, etc.).

Aquesta iniciativa pretén cobrir els objectius següents: afavorir els propietaris d’habitatges que no poden mantenir-los ni rehabilitar-los, temporalment, però que en volen conservar la propietat; mobilitzar habitatges desocupats; obtenir més habitatges per a polítiques socials, i propiciar que es facin obres de rehabilitació per generar ocupació.

Recupereu la roda de premsa on el conseller Santi Vila donava més detalls d’aquesta iniciativa i de l’impost sobre els pisos buits.

  • 11:12
  • 0

Calidad Pascual aposta per la mobilitat sostenible

L’empresa Calidad Pascual ha organitzat aquesta setmana passada una jornada a la seva fàbrica de llet a Gurb (Osona) per explicar el procés desenvolupat en aquesta planta i la seva forta aposta per una mobilitat més sostenible. Van estar convidats l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i la Generalitat, a través de la Direcció General de Qualitat Ambiental, del Departament de Territori i Sostenibilitat.

La fàbrica de Gurb està equipada amb tecnologia avançada per envasar llet uperitzada en ampolla de plàstic biodegradable i produeix uns 400.000 litres de llet diaris de 120 granges catalanes. El producte es distribueix a Catalunya, València, les Balears i l’Aragó. Entre la  fàbrica de Gurb, la delegació comercial de Barcelona i el servei agropecuari hi treballen més de 200 persones.

Dins de la gestió responsable de la companyia, Calidad Pascual treballa per aconseguir la màxima qualitat dels seus productes passant per una millor gestió ambiental de la flota i de tota la logística de distribució pel territori. Disminuint l’impacte ambiental del transport de productes volen millorar la qualitat de l’aire que respiren els ciutadans.

La Direcció General de Qualitat Ambiental té a la disposició de les empreses diverses eines de millora ambiental de la mobilitat, recopilades al Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire. Calidad Pascual està aprofitant els criteris de compra verda de vehicles recollits a la nostra guia: està renovant la seva flota, incorporant vehicles de baixes emissions i diversificant en combustibles. El 2011 ja va presentar la seva flota de vehicles comercials sostenibles de Barcelona formada per 76 cotxes híbrids. El proper mes de setembre, després de poc més de 3 anys, haurà tornat a renovar la flota que circula per Catalunya incorporant vehicles elèctrics per a la distribució capil·lar i camions de gas per a la distribució de grans volums des de la fàbrica de Gurb. El seu objectiu és demanar el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental per a aquesta flota que opera a Catalunya.

Les mesures de l’administració i les iniciatives empresarials com aquesta de millora de l’impacte de la mobilitat contribueixen a la millora de l’aire que respirem tots els ciutadans.

  • 11:58
  • 0

Primera Assemblea de Nacions Unides pel Medi Ambient (UNEA), un esdeveniment històric

El Govern de Catalunya participa aquesta setmana a la primera Assemblea de Nacions Unides pel Medi Ambient (UNEA), que se celebra a la seu del PNUMA a Nairobi. Catalunya hi és com a membre i co-president del Nord de la Xarxa de Governs Regionals pel Desenvolupament Sostenible (nrg4SD) a través del Departament de Territori i Sostenibilitat (DTES). La Directora General de Polítiques Ambientals hi assisteix com a cap d’aquesta delegació.


UN ESDEVENIMENT HISTÒRIC

Pot passar inadvertit per a molts i potser els mitjans de comunicació no se’n faran massa ressò, però aquesta setmana està tenint lloc un esdeveniment clau en la història de la governança ambiental internacional.

Després que l’any 1972 la Conferència d’Estocolm creés el Programa de Nacions Unides pel Medi Ambient (PNUMA/UNEP) han hagut de passar 40 anys abans aquest organisme no estigui governat per una Assemblea formada per tots els països membres de Nacions Unides, elevant d’aquesta manera les temàtiques ambientals al més alt nivell de la governança mundial.

L’Assemblea és el resultat dels acords assolits a la Conferència “Rio+20″ (celebrada 20 anys després de la Cimera de la Terra de Rio, l’any 92) la qual va acordar elevar l’estatus del PNUMA, que ha passat de tenir un “Consell de Govern” format per 58 membres (països), a esdevenir una “Assemblea Universal” formada per tots els països membres de Nacions Unides, de manera que les seves decisions seran assumides per l’Assemblea General de l’ONU.

Aquest reconeixement posa de manifest la creixent importància que els temes ambientals tenen en l’agenda internacional, malgrat que la crisis econòmica sovint dificulta mantenir el focus en aquests temes arreu del món. L’Assemblea demana precisament que, en moments de dificultat econòmica, els problemes ambientals no es deixin de banda i se segueixin abordant amb la força i la urgència que mereixen.

Alguns dels temes que es tracten a l’Assemblea són:

- Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i l’Agenda post-2015, en particular el consum i la producció sostenibles.

- El Tràfic Ilegal d’Espècies, un tema complex vinculat al crim organitzat internacional i al finançament ilegal de conflictes, que té un fort impacte en les comunitats locals i en la biodiversitat global.

- La participació activa a tots nivells de grups d’interès no governamentals (major groups i stakeholders) en la governança ambiental. En aquest àmbit també es reclama una major presència i influència dels governs locals i “subnacionals” (o regionals).

- L’Estat de Dret del Medi Ambient a nivell internacional, amb presència d’advocats, legisladors i fiscals de medi ambient d’arreu del món.

- El Finançament de l’Economia Verda, amb l’objectiu d’identificar oportunitats i dificultats per a les inversions sostenibles.

- La implicació del PNUMA en la millora de la Qualitat de l’Aire i la gestió dels residus i els productes químics.

- L’adaptació al canvi climàtic a través de solucions basades en els ecosistemes.

La participació del Govern de Catalunya en aquests esdeveniments internacionals permet visualitzar l’interès i el compromís polític del govern davant les problemàtiques ambientals, també més enllà de les nostres fronteres, estar en contacte amb polítics, entitats ambientals i personalitats d’arreu del món i aprendre de les millors pràctiques internacionals.

Concretament la Directora General de Polítiques Ambientals, Marta Subirà, va moderar un debat entre el Director Executiu del PNUMA, Achim Steiner, i més de 200 persones sobre l’estat del medi ambient. L’Assemblea de Nacions Unides pel Medi Ambient (UNEA) compta amb la presència de caps d’estat i ministres de medi ambient d’arreu del món, governs locals i regionals, ONG’s, sindicats, representants de les empreses i del món econòmic i grups d’interès en general.

  • 11:10
  • 0

Una instal·lació de bungalous a Tossa, guiada i tutelada pel procés d’avaluació ambiental

Aquesta setmana, el càmping Cala Llevadó de Tossa de Mar ha obert als clients una nova zona amb 30 bungalous dissenyats per garantir el major respecte possible al medi ambient. Aquestes construccions estan situades en una zona de pins i alzines sureres, a 500 metres de les platges, orientades al sud, amb la façana frontal coberta de vidre, ventilació creuada, llums LED i detectors de presència, i estan aixecades sobre pilars de fusta, tot per al màxim aprofitament de l’energia i el respecte pel medi ambient. La densitat d’unitats d’acampada d’aquest zona és del 18%.

L’ordenació de la instal·lació ha estat guiada i tutelada pel procés d’avaluació ambiental, un instrument estratègic de prevenció que s’ha aplicat per valorar la memòria  ambiental del Pla especial urbanístic del càmping, que podia alterar la morfologia del relleu, amb pendent superiors al 20% i masses forestals limítrofs amb la xarxa Natura 2000. El procés també ha servit per definir noves alternatives d’implantació d’unitats d’acampada que impliquen una menor ocupació, una menor transformació topogràfica i un elevat grau de compatibilitat amb els usos del sòl existents i una millor reversibilitat. Calia minimitzar els moviments de terra i preveure les instal·lacions mínimes i imprescindibles per a l’exercici de l’activitat tenint en compte la naturalesa forestal dels terrenys objecte d’implantació.

Gràcies a aquest procés, s’ha garantit:

  • Una menor densitat d’implantació que en la resta del càmping
  • L’establiment d’una franja de transició de 30 metres en els límits confrontants amb la riera del Llorell
  • Accessos per a vianants amb pas de manteniment per a vehicle elèctric
  • La construcció de murets de contenció i escales amb travesses o parets de pedra
  • La disposició de bungalows seguint l’orografia, minimitzant l’afecció topogràfica
  • La inserció dels bungalows en el terreny mitjançant bigues de fusta ancorades en daus de formigó (tipus palafit), el que limita sensiblement la transformació del terreny
  • La creació de serveis soterrats a través dels accessos per a vianants.
  • La minimització dels enjardinaments, sense ús d’espècies exòtiques de comportament invasor.

El càmping Cala Llevadó disposa, a més, del certificat EMAS i del Distintiu de garantia de qualitat ambiental.

  • 13:24
  • 0

El Pla per al Dret a l’Habitatge beneficiarà 210.000 famílies

El Pla per al Dret a l’Habitatge, aprovat al maig, preveu les actuacions en matèria d’habitatge fins a l’any 2016. La voluntat és destinar 480 milions d’euros en polítiques per evitar l’exclusió social residencial i facilitar l’accés a l’habitatge, i en dinamitzar l’activitat del sector de l’habitatge per recuperar l’ocupació. Aquest pla incorpora les mesures que ja s’apliquen des de l’any 2013, en què ja s’ha fet una aportació de 109 MEUR destinats a programes socials.

El Pla divideix les seves actuacions en dos grans blocs: el primer de caire social i un segon de caire econòmic.

L’eix social se centra en tres tipus d’actuacions:

  1. Les encaminades a evitar la pèrdua de l’habitatge:
  • ajuts urgents, dirigits bàsicament a famílies que hagin estat desnonades i que requereixen d’algun tipus de suport econòmic per trobar un habitatge alternatiu.
  • ajuts per a aturats de llarga durada
  • lliurament d’habitatges de la mesa d’emergències
  • Ofideute, que fa mediació entre famílies i entitats bancàries per evitar desnonaments.

2. Les que faciliten l’accés a l’habitatge en condicions assequibles:

  • ajuts al pagament del lloguer, que actualment arriben a 18.949 famílies;
  • el parc públic de la Generalitat, integrat per 14.128 habitatges;
  • i les borses de lloguer que actualment atenen les necessitats de 9.341 famílies.

3. Les que incentiven l’entrada al mercat de lloguer social d’habitatges desocupats.

  • Impost sobre els pisos buits que estan en mans d’entitats financeres
  • Convenis per estimular la cessió d’habitatges per destinar-los al mercat de lloguer social. Actualment ja hi ha signats convenis amb Catalunya Caixa i Bankia per la cessió de 630 nous habitatges i aquest proper mes de juny es formalitzarà l’acord amb la Sareb per la incorporació de 600 pisos més.

L’eix econòmicdos objectius:

  1. • Promoure la rehabilitació: Es prioritzaran les actuacions de patologies estructurals, accessibilitat i eficiència energètica, així com els edificis que es determini que tenen deficiències greus després d’haver passat la Inspecció Tècnica d’Edificis (ITE). Es preveu, fins el 2016, destinar més de 170 MEUR a aquestes actuacions.
  2. • Incentivar la recuperació del mercat de l’habitatge i sector de la construcció.

El Pla també incorpora les tinences intermèdies, com les propietats temporals, compartides o dret a superfície. Aquestes noves fórmules es debatran al Parlament abans de l’estiu en forma d’una modificació del codi civil català. El pla aborda finalment la regulació del regim jurídic dels habitatges protegits de nova construcció, mitjançant mesures de flexibilització que afavoreixin la construcció d’aquest tipus d’habitatge en els municipis de major demanda.

  • 13:20
  • 0

Nou Manual de senyalització urbana d’orientació

Presentació del Manual al món local

Presentació del Manual al món local

La senyalització d’orientació és un element clau en els sistemes d’informació a la xarxa viària i té una important funció en la mobilitat, tant des del punt de vista de la seguretat com de l’eficiència, alhora que juga un important paper social i econòmic. En l’entorn urbà, a més d’orientar i facilitar els desplaçaments d’habitants i visitants, és un referent iconogràfic i forma part del paisatge de la població. Per tant, una planificació adequada d’aquesta senyalització millora la mobilitat i promou un ús més racional de la xarxa viària urbana.

Ara, s’ha presentat al món local el nou Manual de senyalització urbana d’orientació, que actualitza els criteris en la instal·lació d’aquests senyals que la Generalitat du a terme a les travesseres urbanes. Aquest document, a més, vol esdevenir una eina de referència per a responsables i tècnics municipals a l’hora de planificar, implantar i gestionar la senyalització d’orientació en l’àmbit urbà.

El nou Manual actualitza l’editat el 2005 i, així, s’adapta a les noves necessitats que han sorgit des de llavors. Incorpora, com a novetat, una guia general per elaborar un pla director de senyalització urbana. A més de facilitar la tasca en la planificació per part dels responsables municipals, aquest manual també s’adreça a tècnics, fabricants i instal·ladors, ja que estableix tipologies, materials, dissenys i criteris en la implantació d’aquesta senyalització.

El Manual que s’acaba de presentar s’emmarca en el Pla integral que la Generalitat està desenvolupant per tal de millorar la senyalització d’orientació a Catalunya, aplicant criteris de modernitat, seguretat, accessibilitat i homogeneïtat.

  • 10:30
  • 0

Carreteres, bones dreceres, com diu el programa Què, qui, com

A Catalunya tenim 12.000 km de carreteres. Amb aquesta extensa xarxa viària podem arribar a qualsevol punt del territori amb el mínim temps possible. Les carreteres són bones dreceres.

El reportatge mostra el procés de construcció d’una carretera des del desbrossament de la vegetació, passant pel moviment de terres, fins a l’aglomerat. Valentín Aceña, de Planificació i Actuació en Infraestructures de la Diputació de Barcelona; Joan Antoni Sinfreu, cap de topografia de COPCISA, i Mariano Ruiz, cap de Producció d’UTE Variant de Vilanova, expliquen tot el procés i el funcionament de la maquinària.

Es fa un breu repàs de la història de la xarxa viària catalana des dels temps dels romans fins a l’actualitat. A mesura que es complica la xarxa, inevitablement també es complica la senyalització, ja que hi ha infinitat de destinacions a les quals es pot accedir per vies diverses, hi ha un espai molt limitat als rètols i poc temps per llegir-los. Ferran Camps, responsable de seguretat viària i senyalització de la Generalitat de Catalunya, n’explica els criteris. A més dels rètols orientatius, les carreteres tenen també molts senyals de circulació. La velocitat s’ajusta a les característiques de la via, i especialment a la seva geometria.

Us deixem amb el programa Què, qui, com que a banda d’informar-nos de tot l’anterior, també us resoldrà preguntes com: Córrer més és una solució per evitar embussos? Com es calcula la distància de seguretat? Quin criteri usen per senyalitzar les carreteres?