Blog de Territori i Sostenibilitat


352 APUNTS

  • 15:42
  • 0

Celebrem el Dia Mundial del Medi Ambient

Continua fins diumenge la Setmana del Voluntariat ambiental

La Xarxa de Voluntariat Ambiental, amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat i l’Obra Social de “La Caixa” celebra fins diumenge la Setmana del Voluntariat Ambiental.   Diferents entitats  organitzen una cinquantena d’accions i activitats per oferir experiències de voluntariat que afavoreixen la protecció de l’entorn, obertes a la participació dels ciutadans, donar-se visibilitat i fer-se ressò dels seus projectes. La Xarxa agrupa unes 28 entitats i mobilitza cada any unes 20 mil persones.

Podeu conèixer més detalls del seu funcionament en aquest vídeo.

  • 13:05
  • 0

Celebrem el Dia Mundial del Medi Ambient

Lliurament dels Premis Medi Ambient i Escoles Verdes 2014

Avui celebrem el Dia Mundial del Medi Ambient amb un acte en què lliurem els Premis Medi Ambient i també els Premis de les Escoles Verdes 2014. Enguany justament es commemoren 15 anys del Programa Escoles Verdes, un programa que va néixer el curs 1998-99 com un compromís del Govern de la Generalitat per donar suport a tots els centres educatius de Catalunya que volien innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar accions educatives per afrontar, els nous reptes i valors de la sostenibilitat. Aquell curs, 12 escoles van posar en marxa el programa. Des de llavors, cada any s’han anat multiplicant les adhesions, que han arribat a les 623 actuals.

En aquest vídeo, podeu  veure diferents projectes que han contribuït a millorar l’escola, explicats pels seus protagonistes. Bona feina escoles!

  • 12:14
  • 0

7.000 fotografies, 100 participants, 578 llocs diferents

Massís del Montseny, per Víctor

Massís del Montseny, per Víctor

El concurs Wiki Loves Earth ha finalitzat havent recopil·lat més de 7.000 fotografies enviades per gairebé 100 participants. A nivell internacional han estat 59.000 fotografies i l’aportació d’Andorra i les àrees catalanes se situa en la tercera posició.

La participació és destacable en l’àmbit Metropolità de Barcelona, amb 2.300 fotos, i a les Comarques Gironines amb 45 participants. Ha estat menor en l’àmbit de Ponent i en les Illes Balears.

En total s’han fotografiat 578 llocs diferents dels quals la meitat són fotos noves que seran útils per desenvolupar la informació a la Viquipèdia. Dels espais naturals protegits gairebé s’ha completat el Pirineu i Prepirineu quedant pendent sobretot la Depressió Central.

El lloc més popular ha estat les Serres del Cadí-el Moixeró, amb 12 participants, i el lloc més fotografiat és la Serra de Collserola amb 473 fotos. El Massís del Montseny està en segona posició tant en participació com en fotografies.

Amb aquesta quantitat d’imatges, el jurat necessita força temps per triar els guanyadors. Sort a tots!

  • 08:58
  • 0

El Pla per al Dret a l’Habitatge, en 2 minuts

  • 12:55
  • 0

Gairebé 2.700 fotos al Wiki Loves Earth… i creixent!

Imatge de Mikipons

Imatge de Mikipons

El patrimoni natural català compta amb gairebé 2.700 imatges més. Quan ens trobem a l’equador del concurs fotogràfic organitzat per la Secretaria de Medi Ambient i Sostenibilitat amb Amical Wikimedia, Wiki Loves Earth, ja s’han rebut imatges d’uns 270 espais del patrimoni natural català. D’entre tots els països participants, Catalunya, juntament amb Andorra, es troben en quarta posició pel que fa al nombre d’imatges rebudes. L’àmbit metropolità és el que ha rebut més afluència de fotografies i, en concret, el Massís del Montseny amb 174 imatges es troba al capdavant dels llocs catalans fotografiats en el concurs. En canvi, Ponent es troba a la cua pel que fa al volum d’imatges rebudes. Per aquest motiu, i perquè participar té premi, us animem a seguir enviant imatges fins a finals de mes!

Tots els participants podran guanyar uns premis patrocinats per la Secretaria i per la Xarxa de Custòdia del Territori. Addicionalment, s’atorgaran premis per àmbits territorials: Alt Pirineu i Aran, Camp de Tarragona, Comarques Centrals, Comarques GironinesMetropolitàPonentTerres de l’Ebre. La majoria dels premis consisteixen en experiències ecoturístiques.

A més, si t’agrada la fotografia i fer sortides amb aquest objectiu, s’han organitzat trobades per fer fotografies encaminades a publicar-les en el concurs, com per exemple: al Baix Empordà.

  • 13:36
  • 0

Què és l’ozó troposfèric?

Segur que més d’un cop haureu sentit parlar de l’ozó. Fa anys  va sorgir la problemàtica del forat de la capa d’ozó, que consisteix en una reducció d’aquest gas a l’estratosfera. Aquest mateix gas, que a alçades elevades de l’atmosfera forma una capa beneficiosa i evita que la llum ultraviolada arribi a la superfície de la Terra, es converteix en un contaminant quan se situa a la troposfera, la capa inferior de l’atmosfera que està en contacte amb la superfície terrestre.

Per vigilar el nivell d’aquest gas, el  Departament de Territori i Sostenibilitat realitza campanyes anuals des del 15 de maig al 15 de setembre. En aquest període proporciona informació pública dels nivells d’immissió perquè les administracions i els ciutadans puguin adoptar les mesures de prevenció adients en cas de superació d’algun llindar.

Per entendre en uns minuts què és i com es forma l’ozó troposfèric, podeu veure el vídeo.

  • 16:06
  • 0

La mobilitat intel·ligent i la qualitat de l’aire

Segons l’últim informe de l’Agència Internacional de l’Energia, Barcelona ocupa la setena posició en el rànquing de les primeres 10 ciutats on és més fàcil desenvolupar iniciatives de mobilitat elèctrica. A més, és el lloc on aquesta tecnologia s’està implantant més ràpidament. Bona mostra d’això és la decisió que ha pres l’empresa Nissan de fabricar el seu primer vehicle comercial 100% elèctric a casa nostra. Es tracta de la nova furgoneta e-NV200, amb 170 quilòmetres d’autonomia i cable per a la recàrrega en un endoll convencional. Aquest matí, el president de la Generalitat, Artur Mas, ha visitat les instal·lacions de l’empresa, a la Zona Franca, on avui s’han començat a produir els primers models. Des d’aquí, la furgoneta s’exportarà a tot el món.

[+ info]

  • 12:50
  • 0

Participa a la Campanya Let’s Clean up Europe!

Si t’agrada gaudir de la natura i t’enrabies quan hi trobes brutícia i deixalles, l’European Clean Up Day és el teu dia. Consisteix en l’organització de jornades de neteja als espais naturals per donar resposta a problemes ambientals originats per abocaments incontrolats en espais naturals (boscos, rius, platges, rieres…), per tal d’evitar possibles contaminacions i restaurar-ne l’habitat i el paisatge. Més enllà d’aquest fet, l’acció també té un alt potencial de sensibilització per la ciutadania, en ser una bona oportunitat per visualitzar de forma directa l’efecte dels comportaments incívics.

Al voltant del 10 de maig, 94 ciutadans i entitats catalanes com ara administracions públiques, associacions o escoles organitzen una operació de neteja al nostre territori. L’any 2013 es van recollir 13 tones de residus. En aquest vídeos en pots veure un resum!

Consulteu l’agenda d’activitats per participar com a voluntari a l’operació de neteja més propera al vostre municipi!

  • 10:53
  • 0

Les recomanacions per aquest Sant Jordi 2014

El Departament de Territori i Sostenibilitat, a través de la seva biblioteca (que està oberta a a disposició del personal, investigadors, professionals o qualsevol ciutadà interessat), us vol recomanar una sèrie de llibres per aquest Sant Jordi 2014:

DAHL TERMENS, Sílvia (et al.). Les Drassanes Reials de Barcelona. Barcelona: Efadós, 2013. 270 p.

La magnífica restauració de les Drassanes bé mereix –a part dels elogis generals que ha suscitat- una publicació que n’explica el procés al mateix temps que la història de l’edifici.

I és que l’èxit d’aquest cas és conseqüència d’una acurada investigació arqueològica i històrica, iniciada l’any 2002, portada a terme juntament amb estudis geotècnics i d’informació geogràfica, fent ús de les tecnologies més avançades amb la finalitat, sobretot, de minimitzar l’impacte de la intervenció.

JULIÀ SORT, Jordi. Sagrera i la xarxa ferroviària de Barcelona. Barcelona: Viena Edicions, 2013. 250 p.

Des del traçat de la xarxa ferroviària s’ha configurat una part significativa de l’urbanisme de Barcelona. Aquest és el sentit dels textos d’aquesta publicació, a més de ressaltar la interconnexió amb les altres infraestructures de transport: les carreteres, el port i l’aeroport.

Ordenats des d’una perspectiva històrica, conforme s’acosten a l’actualitat permeten examinar les alternatives, la polèmica i els conflictes que va comportar l’entrada de l’alta velocitat, juntament amb les raons de les diverses postures i de les solucions que es van adoptar.

I després, el futur.

MONTERO HOMS, Santiago. Ferrocarril: el medio de transporte del siglo XXI. Barcelona: Doblerre, 2013. 253 p.

Inusitadament precedida de vuit pròlegs sectorials, aquesta és una síntesi de l’evolució del ferrocarril al llarg de la geografia i la història, amb els factors econòmics i territorials que l’han condicionada i la relació amb els altres modes de transport, feta des d’un punt de vista crític que depassa els límits peninsulars.

És clar que posa més l’accent sobre temes que ens toquen de prop, com el projecte FERRMED, la versió ferroviària del corredor mediterrani, que compta amb el suport majoritari de la Unió Europea.

SALMERÓN i BOSCH, Carles: FGC: El material motor i mòbil. Barcelona: Terminus, 2013. 159 p.

Es tracta de l’inventari d’aquest tipus de material actualment en servei al parc dels Ferrocarrils de la Generalitat, sobre el qual voldríem remarcar, en primer lloc, la persistència de models antics (n’hi ha un parell que van ser fabricats a final del segle XIX), que han estat renovats, transformats i adaptats a noves funcions.

Interessants són també els vehicles de manteniment. Així, per al lector o lectora atenta qualsevol màquina posada en un apartador esdevindrà una forma coneguda amb nom i funció.

Podrà observar igualment la progressiva substitució dels trens més antics de la línia Barcelona-Vallès per uns altres que aquest inventari figuren com a nou material per entrar en servei al llarg de 2013 i 2014… I és que el temps també corre.

I tots els altres llibres fets per Carles Salmerón i Bosch.

Teoría y práctica para una ordenación racional del territorio. Madrid: Síntesis, 2010. 346 p.

A gairebé quatre anys de publicar-se, aquest llibre continua servint de guia didàctica en diverses facultats universitàries.

Confeccionat amb aquest propòsit, s’estructura en una sèrie de temes, desenvolupats separadament per diversos autors i ordenats jeràrquicament, des de conceptes generals a aplicacions pràctiques.

Cal destacar l’anàlisi de les transformacions territorials originades pel transport i el tractament de l’activitat turística des de la perspectiva territorial, que són aspectes no gaire freqüents en manuals més “canònics”.

Estratègies vers la ciutat de baixa densitat: de la contenció a la gestió. Barcelona: Diputació, 2011. 515 p.

Un dels fenòmens que ha comportat a casa nostra el relatiu benestar modern ha estat el de les urbanitzacions; creades en principi per anar-hi de vacances, moltes han esdevingut el lloc de residència principal.

Urbanistes, geògrafs, legisladors se n’han preocupat gairebé des dels seus inicis. Si bé molta de la bibliografia sobre aquest tema incideix, sobretot, en els aspectes de la possible irregularitat o il•legalitat del fenomen, aquest volum busca maneres de gestionar-lo mitjançant diferents intervencions, segons les característiques de cada cas.

Els carrers del territori: 150 anys de carreteres locals. Barcelona: Diputació, 2012. 84 p.

Aquesta publicació és la continuació de la Història de les carreteres del territori de Barcelona. Ens permet saber què ha passat des de l’any en què aquesta història s’acaba (2000) fins al 2010, especialment pel que fa a les relacions Diputació-Generalitat.

Els últims acords entre les dues institucions han reforçat la competència de la Diputació sobre les vies locals; per això el text que el llibre dedica a detallar-ne les característiques.

TRAYTER, Joan Manuel: Derecho urbanístico de Cataluña. 4 ed. Barcelona: Atelier, 2013. 390 p.

Un dels llibres més consultats del nostre Catàleg ha estat Comentarios a la Ley de urbanismo de Cataluña, obra col•lectiva dirigida per Joan Manuel Trayter. Però es va reeditar per darrera vegada l’any 2008 i, per tant, no inclou cap informació sobre el Text refós del 2010 ni sobre la Llei de 2012.

El mateix autor afirma que aquest manual és una continuació del manual Comentarios; i permet seguir la línia de pensament de Trayter sobre l’ordenament urbanístic vigent a dia d’avui.

Las comunidades autónomas y la gestión integrada de las áreas litorales de España. Cádiz: Universidad. Grupo de Investigación en Gestión Integrada de Áreas Litorales, 2011. 337 p.

Fotografia sistemàtica i detallada de la gestió autonòmica del litoral l’any 2011, amb una metodologia que permet la comparació entre les diferents comunitats i, sobretot, que des de cada Administració implicada es pugui accedir a la recapitulació de tot el que s’ha fet i s’ha projectat fins llavors.

El llibre es pot descarregar al www.gestioncostera.es on, per exemple, podeu trobar la documentació que ha comportat la nova Llei de costes o publicacions que ofereixen una visió multidisciplinar del litoral.

VILA i VICENTE, Santi: L’arquitectura que ens distingeix. Barcelona: Departament de la Presidència, 2013. 24 p.

Presentem el text de la conferència que el 4 de juliol d’enguany pronunciava el conseller Santi Vila a la seu del Col•legi d’Arquitectes de Catalunya, per explicar les grans línies d’actuació del Departament, des del passat cap al futur.

I, per acabar, hi ha totes les publicacions del Departament: els catàlegs del paisatge, els plans territorials, etc.

Bona Diada!

  • 13:16
  • 0

Els avantatges de passar-se al GLP

El GLP (Gas Liquat del Petroli) és un combustible alternatiu per a l’automoció. Tot i que es comercialitza de forma líquida, molts cops sota la denominació d’AutoGas, està composat, entre altres gasos, de butà i propà i s’obté a través del gas natural. L’avantatge d’utilitzar aquest combustible és doble: comporta un benefici ambiental i també un estalvi econòmic.

Els automòbils amb GLP redueixen notablement les partícules a l’atmosfera i disminueixen prop d’un 80% les emissions d’òxids de nitrogen respecte un dièsel, un factor important si es té en compte que aquests dos contaminants són els que presenten més problemes en les àrees de més trànsit rodat, com per exemple l’àrea metropolitana de Barcelona. Si bé és cert que la solució a la contaminació atmosfèrica provinent dels automòbils a les ciutats passaria pel canvi als cotxes elèctrics i híbrids, una millora intermèdia és el GLP. I és que qualsevol vehicle amb motorització de gasolina d’una antiguitat inferior a 10 anys es pot convertir a bifuel (GLP/gasolina) amb una senzilla intervenció al taller.

El factor econòmic també és important. El preu del GLP d’automoció es situa entre el 30% i el 50% del preu de la benzina i el dièsel. Actualment, a Barcelona, costa uns 0,67 €/l. A més, els vehicles amb aquest combustible gaudeixen dels descomptes del 30% als peatges de l’EcoViaT. La transformació d’un turisme benzina convencional a GLP està sobre el ventall de 1.500 € a 2.000 € més IVA. La majoria de marques comercialitzen models de vehicles que surten de fàbrica a punt per utilitzar aquest combustible.

L’últim dels models a sortir al mercat ha estat el Citroën Elysée, que, a més, ha aconseguit l’homologació per al servei de taxi. Aquesta és una nova oportunitat per millorar la flota de taxis que circula pel territori i, en concret, per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, on l’Institut Metropolità del Taxi ja disposa d’una flota de baixes emissions amb el Distintiu de Garantia de Qualitat Ambiental per a flotes respectuoses amb el medi ambient.

Des de la Direcció General de Qualitat Ambiental es fomenta la diversificació energètica en el sector del transport. En aquest marc, té en vigor un conveni amb Repsol per fomentar l’ús del GLP com a carburant dels vehicles a Catalunya. Una de les mesures d’aquest conveni és el foment de la implantació d’estacions de recàrrega. Actualment n’hi ha 62 a tot Catalunya, principalment de Repsol (58,8%), però també de Meroil (14,7%) i Petrocat (8,8%).