Blog de Territori i Sostenibilitat


388 APUNTS

  • 14:23
  • 0

El sistema de transport públic de l’ATM de Barcelona tanca el 2014 amb un increment de l’1,7% i suma 915,5 milions de viatges

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat les dades de viatgers del transport públic a l’ATM de Barcelona durant l’any 2014, que consolida la recuperació de la demanda que es va iniciar en el segon semestre de l’any anterior i que ha permès tancar l’exercici amb 915,5 milions de viatges, un 1,7% més que el 2013. En xifres absolutes suposa un increment anual de 15,4 milions de viatges més que el 2013.

  • 08:50
  • 0

Recupera l’entrevista al conseller Vila al programa 8 al dia de Josep Cuní

  • 11:26
  • 0

“Cada cop som més exigents en la qualitat de l’aire”, explica Josep Enric Llebot

El secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat, Josep Enric Llebot ha explicat el protocol per contaminació atmosfèrica en una entrevista a Barcelona Televisió. Aquest protocol, com ha detallat el secretari, pretén que s’emeti el menys possible sense pertorbar l’activitat de la gent i s’activa preventivament quan els nivells de contaminants es troben a la meitat del nivell d’alerta europeu per qüestions sanitàries (400 micrograms/m3 de NOx). El secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat ha puntualitzat que es tracta d’una mesura de precaució i que mai s’ha arribat als nivells d’alerta. “Es pot dir que Barcelona té una bona qualitat de l’aire però que la ciutadania cada cop som més exigents i, en conseqüència, els llindars es fan més estrictes“, respon el secretari. Malgrat això, ha puntualitzat Llebot, “sempre es pot millorar, per exemple, amb el parc automobilístic del país que ha crescut força pel que fa a vehicles dièsel, que consumeixen menys però que emeten més partícules”.

Podeu mirar l’entrevista sencera:

  • 10:14
  • 0

Seguint de prop el model suec de seguretat viària

Una delegació de TES comprova sobre el terreny diverses experiències al país nòrdic en matèria de seguretat viària i l’aplicació de la filosofia Visió Zero accidents a la carretera

Una delegació tècnica de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre ha visitat recentment Suècia per a comprovar sobre el terreny diverses experiències en seguretat viària i establir contactes tant amb responsables de l’Admninistració sueca com amb empreses especialitzades del transport, la xarxa viària i la gestió del trànsit.

Aquesta visita s’emmarca en els projectes que el Departament de Territori i Sostenibilitat està desenvolupant per a millorar la seguretat viària en trams de carreteres de la xarxa bàsica amb calçada única i un carril per sentit encaminats a reduir el risc d’accidents per xocs frontals o fronto-laterals mitjançant el reforç de la separació dels vehicles que circulen en sentis de circulació contraris.

Suècia té una àmplia experiència en aplicar solucions del tipus dos carrils en un sentit i un en el contrari que es van alternant i sistemes de barreres de cable com a sistema de separació en carreteres convencionals. Per aquest motiu, i atès que el model suec de seguretat viària està orientat en la filosofia Visió Zero (accidents a les carreteres), la delegació catalana ha volgut comprovar sobre el terreny els pros i contres d’aquestes solucions i analitzar la possibilitat d’implantar-les a la xarxa viària de Catalunya.

La delegació del Departament ha estat encapçalada pel director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, el subdirector d’explotació viària, Ferran Camps, i el director de projectes Antoni Hereu. Així mateix, hi va participar una representant del Ministeri de Foment. De les visites i contactes establerts durant la visita, es poden remarcar:

  • Visita a les instal·lacions de prova i de formació d’instal·ladors de barreres de seguretat de l’Associació de Barreres de Seguretat de Suècia, per a comprovar el ventall de solucions tant en barreres de cable com metàl·liques i de formigó
  • Recorregut de diversos trams de carretera de la xarxa principal dels voltants d’Estocolm, dotats amb sistemes de contenció amb cables en la separació dels trànsits en sentits contraris de circulació, tan en carreteres amb calçada única com en carreteres de dues calçades.
  • Visita al Centre de Trànsit d’Estocolm, un dels quatre centres de gestió del trànsit de què disposa l’Administració Sueca, dedicat a la recollida de dades sobre l’estat del i les incidències al sector de la xarxa de carreteres sota el seu control, inclòs el viari urbà.
  • Entrevista amb Claes Tingvall (director de trànsit), Hans G. Holmén (tècnic especialista en conservació de carreteres), de l’Administració del Transport de Suècia, i amb Patrik Ekberg (director de gestió) de la consultora TRS, per a conèixer els principis inspiradors de la Visió Zero i les característiques i experiències més destacables de la implantació de barreres de cable en la separació de fluxos de trànsit a les carreteres sueques
  • Visita a Ericsson Studio, on es van constatar les oportunitats que pot oferir el món de les comunicacions per donar una millor informació a l’usuari sobre l’estat de la carretera i la interacció amb el seu entorn, així com per a l’obtenció de dades sobre l’estat i el comportament del trànsit i de la carretera, per a la configuració de l’smart road (carretera intel·ligent).

  • 12:28
  • 0

Un parc de vehicles totalment elèctric reduiria el soroll de les ciutats un 80%

Tècnics de la Direcció General de Qualitat Ambiental van aprofitar la celebració de la I Mostra de Vehicles Elèctrics a Santa Perpètua de Mogoda, coincidint amb el primer aniversari del Centre de Recursos del Vehicle Elèctric (CREVE) per realitzar una prova de sonometria, anomenada “Silenci, es roda!”. Un total de quinze empreses van posar els seus vehicles a disposició de la ciutadania per provar-los i poder comprovar els avantatges de conduir-los. Abans de l’inici de la mostra, es va realitzar una concentració i circulació de vehicles elèctrics per una sèrie de carrers del municipi amb l’objectiu de realitzar mesuraments de soroll  i contrastar-los amb la situació real quan hi circulen vehicles de combustió.

La prova va demostrar que amb la circulació només de vehicles elèctrics es produeix una disminució del soroll respecte vehicles tèrmics de 8 dB(A). Aquesta minva equivaldria a reduir en quasi un 80% el número de vehicles que circulen actualment pel carrer, és a dir, el soroll que rebríem amb un parc de vehicles totalment elèctric seria el que tindríem si circulessin pel carrer només 2 de cada 10 vehicles tèrmics.

Aquí podeu consultar l’informe complet.

  • 13:40
  • 0

El World Routes 2017 es farà a Barcelona!

Barcelona acollirà l’edició de 2017 del World Routes, el congrés internacional més important sobre aviació comercial, que atraurà uns 3.500 delegats de companyies aèries, aeroports, operadors turístics, administracions i agències de promoció econòmica de 125 països.

  • 13:32
  • 0

Amb la integració d’Osona, el Berguedà i el Ripollès tindrem el major sistema tarifari integrat d’Europa, destaca Santi Vila

A partir de l’1 de gener, Osona, el Berguedà i el Ripollès estaran integrats a l’ATM Barcelona, això suposarà tenir el major sistema integrat de tota Europa , amb 5,7 milions d’habitants. Pels usuaris d’aquestes comarques la integració suposarà un estalvi en el preu del bitllet d’entre el 22% i el 44% respecte l’import actual en funció del lloc de l’origen i la destinació.

  • 11:44
  • 0

Els seminaris de tardor de l’Observatori del Paisatge de Catalunya, disponibles online

L’Observatori del Paisatge de Catalunya va organitzar, el passat 17 de setembre a l’Espai Montseny de Viladrau, el seminari Boscos: usos, mirades, paisatges, en col·laboració amb l’Associació de Propietaris del Montseny i el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya.

La trobada tenia per objectiu analitzar noves formes de gestió i d’intervenció a les superfícies forestals, així com debatre quins són els actuals valors socials, productius, ecològics, estètics o terapèutics, entre d’altres.

En aquest sentit, es van posar sobre la taula els paisatges forestals i els de mosaic; el bosc en els catàlegs de paisatge; els valors dels boscos a escala local; els paisatges forestals catalans del futur en un context de canvi global; la funció terapèutica i espiritual dels boscos, i les noves formes de gestió que s’hi poden aplicar. Les diferents ponències ja es troben disponibles a la pàgina web de l’Observatori.

Cal tenir present que més de la meitat del territori català és superfície forestal i que el bosc és un tret distintiu de gairebé dos terços dels 135 paisatges de Catalunya recollits en els catàlegs.

Així mateix, l’Observatori va ser l’organitzador del seminari internacional Paisatge, patrimoni i aigua, celebrat els dies 16 i 17 d’octubre al Museu del Ter de Manlleu. Les conferències es troben igualment disponibles online.

Les jornades partien de la base que l’aigua ha estat, tradicionalment, un dels principals elements articuladors del paisatge i generadora de patrimoni històric. El seminari es va distribuir en tres blocs, el primer dedicat al paisatge, l’aigua i la planificació; el segon al paisatge fluvial en l’art i el cinema, i el tercer al patrimoni i usos del paisatge fluvial.

Entre els temes que es varen debatre figura la influència de les estructures hidroelèctriques en la transformació del paisatge pirinenc, els casos d’Holanda, Padània i del riu Ter, els paisatges agraris i el pla d’usos dels embassaments de l’ACA. El debat va finalitzar amb una sortida sobre el terreny, a càrrec del Museu del Ter, en relació amb el paisatge fluvial i el patrimoni industrial.

  • 14:33
  • 0

La prevenció de la contaminació lumínica en el cel nocturn reuneix a científics de reconegut prestigi al Montsec

El Parc Astronòmic del Montsec ha acollit a finals de novembre la Primera Reunió Científica de la Xarxa Espanyola d’Estudis sobre la Contaminació Lumínica, amb l’objectiu d’intercanviar experiències, donar resposta a necessitats de formació i contribuir a estructurar l’espai d’investigació sobre contaminació lumínica a nivell estatal. En aquesta reunió no només van participar grups que integren la Xarxa, sinó també grups externs, com és el cas del Servei per a la Prevenció de la Contaminació Acústica i Lluminosa , de la Direcció General de Qualitat Ambiental.

Durant més de vuit hores, físics, químics, biòlegs, enginyers, metges i altres científics de reconegut prestigi (Universitat Complutense de Madrid, Universitat de Santiago de Compostela, Planetari de Pamplona, Universitat de Múrcia, Institut d’Astrofísica de Canàries, Universitat de València) i de Catalunya (Universitat de Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya, Parc Astronòmic del Montsec, SPCALL i l’Institut Cartogràfic de Catalunya) van donar a conèixer la seva contribució en el món de la prevenció de la contaminació lumínica, mitjançant una curta exposició oral de les seves principals línies d’investigació i dels seus treballs actuals.

El SPCALL va enumerar les principals línies de treball en prevenció de la contaminació lumínica que es porten a terme a la Direcció General de Qualitat Ambiental, d’entre les quals destaquen les actuacions de protecció de la Destinació Starlight Montsec i del projecte de Decret de desenvolupament de la Llei 6/2001, de 31 de maig, d’ordenació ambiental de l’enllumenament per a la protecció del medi nocturn, que està actualment en tramitació.

A més, el Laboratori de Cronobiologia de la Universitat de Múrcia i l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva de la Universitat de València van fer dues sessions de formació per explicar els efectes fisiològics, ecològics i medioambientals de la il·luminació artificial nocturna.

Els assistents, que van poder gaudir de la mostra de dades i mesures obtingudes mitjançant aparells de mesura de la qualitat del cel nocturn, com l’SQM i l’ASTMON-Lite, fins a sorprenents apps per mesurar la qualitat lumínica amb dispositius mòbils, van acabar aquest primer dia de la reunió visitant el Centre d’Observació de l’Univers del Montsec (COU).

  • 12:03
  • 0

Nou sistema tarifari integrat a Osona, el Berguedà i el Ripollès, a partir de l’1 de gener