Tribuna d'arqueologia » Tribuna d’Arqueologia 2011-2012: la Torre de Vallferosa (Torà, Segarra): cronologia i construcció


  • 18:46
  • 1

Tribuna d’Arqueologia 2011-2012: la Torre de Vallferosa (Torà, Segarra): cronologia i construcció

Conferència:  Palau Marc (Rambla Santa Mònica, 8, Barcelona), 11 d’abril de 2012 a partir de les 19:00h

Conferenciant: Joan Menchon
Moderadora: Marta Sancho

Gràcies als programes de l’1 % cultural de la Generalitat de Catalunya, els anys 2006 i 2008 es van fer un seguit de treballs de restauració a la torre de Vallferosa que van possibilitar l’accés al seu interior. L’observació d’aquesta estructura, una de les més interessants de l’arquitectura militar medieval, i la datació radiocarbònica de la fusta d’un dels seus cadafals fan plantejar noves hipótesis sobre la seva construcció i cronologia i per tant, l’adscripció a l’arquitectura militar de l’entorn de l’any 1000.



| galeria d’imatges |

______________________________________________________________________________________________________

A continuació us oferim una petita entrevista realitzada al conferenciant, Joan Menchon, sobre questions relatives a la datació de la torre.

- Si la torre exterior es del segle VIII, quina cronologia te la interior? Hi ha paral-lels amb aquesta datació?

Aquesta és una pregunta que, ara per ara, és difícil de poder respondre. En primer lloc no tenim clar, o preferim ser prudents: estem amb dues torres o una primera torre que, en un moment determinat, es reforça quan és a mitges? La pregunta es oberta. Si és el segon cas, poca diferencia cronológica ha d’haver, si es el primer cas, potser la poca o nul·la diferència de tècnica constructiva ens diu que la distància cronològica és petita.

- És una torre islámica o feudal?

Si és una torre del segle VIII, almenys l’exterior, el terme feudalisme no s’hauria d’aplicar, no? Islamica és la torre interior del Cargol, a pocs quilòmetres, i les diferències arquitectòniques son importants. Potser hauríem de parlar de com definir i datar altres torres properes com les de Peracamps o Ardèvol. I potser hauríem d’obrir una tercera via: ni una cosa ni l’altra. I si és una torre de pagesos o tinents de la terra que no podem enquadrar ni en l’òrbita islàmica depenent de Balaguer ni el l’òrbita de la marca?

- Pot ser que la mostra de fusta estigui contaminada i la datacio sigui incorrecta? No es molt arriscat datar la torre nomes amb una mostra de fusta? I si la fusta es reaprofitada?

Pot ser que la mostra estigui contanimada, pot ser que la datacio sigui incorrecta, poden ser moltes coses, però en principi hem de confiar en la mostra i en l’analítica, no podem malfiar perquè senzillament la datació no quadri amb el que s’ha dit fins ara. Pel que fa a una sola mostra per datar la torre, certament ens en calen més i, de fet, hem sol·licitat noves analítiques d’altres fustes de la torre que ajudaran a enquadrar de forma definitiva, esperem, la cronologia. Quant a si és una fusta reaprofitada o no, es fa difícil de creure en una zona rural i boscosa.

Un comentari en aquest article

  1. Carme Subiranas ha respost el 12 Abr 2012 a les 20:23

    LLuny de posar en dubte l’interès que es duguin a terme nous estudis sobre aquestes construccions, seria interessant, en relació a les datacions de C.14 i la sorpresa dels resultats obtinguts en el cas de la torre de Vallferosa tenir en compte el que s’argumenta en articles referents al tema on s’esmenta Cito textualment: “la corva de calibració que en un principi marca les variacions existents entre els anys radiocarbònics i els anys solars, no té un recorregut lineal, sinó que en determinats períodes crítics la producció atmosfèrica de C.14 ha sigut tan elevada que alguns anys no són visibles. En els segles V, VIII, XI ó XIV, les datacions radiocarbòniques no permeten establir dates amb una precisió inferior a les 3-5 generacions (…). Tenint en compte aquestes consideracions, és important saber que en determinats períodes històrics, la precisió del C.14 no és adequada per resoldre un determinat problema històric”. La cita prové de QUIRÖS CASTILLO, J.A. “Las dataciones radiocarbónicas de yacimientos de época histórica. Problemas y experiencias de análisis en contextos de época medieval”. 2009. Només és una informació que rec que us pot ser útil en la valoració de les analítiques i la interpretació històrica. Gràcies

Deixa un comentari

*